Masywna kolizja w przeszłości Drogi Mlecznej

img

Nasza Galaktyka, Droga Mleczna, prawdopodobnie zderzyła się lub doświadczyła innych oddziaływań z różnymi galaktykami podczas swojego życia. Takie interakcje są powszechnym kosmicznym zjawiskiem.

Astronomowie mogą wydedukować historię akrecji masy w Drodze Mlecznej badając gruz w galaktycznym halo, powstały jako pozostałości pływowe takich epizodów. Sprawdziło się to szczególnie dobrze w badaniach ostatnich zdarzeń, takich jak przypadek galaktyki karłowatej Strzelca kilka miliardów lat temu, który pozostawił strumienie pływowe gwiazd widoczne na mapach galaktyk. Szkodliwe skutki, jakie te spotkania mogą powodować dla Drogi Mlecznej, nie zostały jednak dobrze zbadane, a wydarzenia z jeszcze odleglejszej przeszłości są jeszcze mniej oczywiste, gdy stają się rozmyte przez naturalne ruchy i ewolucję Galaktyki.

Niektóre epizody w historii Drogi Mlecznej były jednak tak katastrofalne, że trudno je ukryć. Naukowcy już od pewnego czasu wiedzą, że halo gwiazd Drogi Mlecznej dramatycznie zmienia postać wraz z odległością od centrum Galaktyki, co wykazuje skład gwiazd (ich „metaliczność”), ruch gwiazd i ich gęstość. Astronom CfA Federico Marinacci i jego koledzy przeanalizowali zestaw komputerowych symulacji kosmologicznych i galaktyk w nich oddziałujących. W szczególności przeanalizowali historię halo galaktyk, które ewoluowały w epizodzie łączenia się. Doszli do wniosku, że 6-10 mld lat temu Droga Mleczna połączyła się w zderzeniu czołowym z galaktyką karłowatą i że ta kolizja może teraz spowodować zmiany postaci w populacji gwiazdowej obecnie obserwowanej w halo Galaktyki.

A Massive Collision in the Milky Way's Past

Na zdjęciu: Zderzające się galaktyki spiralne w Arp 272, znajdujące się w konstelacji Herkulesa. Źródło: NASA, ESA, the Hubble Heritage -STScI/AURA)-ESA/Hubble Collaboration, oraz K. Noll, STScI.