Maszt na łaziku Mars 2020 zainstalowany

img

11 czerwca 2019 roku zakończył się proces montażu masztu dla łazika Mars 2020. Następny pojazd marsjański NASA poleci w kierunku Czerwonej Planety w 2020 roku. W tej chwili trwa jego integracja w pomieszczeniu czystym na terenie Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie.

Maszt bazujący na konstrukcji z łazika Curiosity będzie mieścił na sobie spektrometr chemiczny SuperCam, kamerę Mastcam-Z, instrumenty zestawu analizy środowiskowych MEDA oraz kamery nawigacyjne Navcam. Podczas lotu na Marsa maszt mierzący 2,2 m pozostanie złożony i przytwierdzony do górnego panelu korpusu łazika. Niedługo po wylądowaniu zostanie podniesiony i będzie pełnił kluczowe funkcje w sterowaniu łazikiem i efektach jego badań naukowych.

Na początku czerwca agencja NASA opublikowała specjalny strumień wideo, umożliwiający podglądanie tego, co dzieje się w czystym pomieszczeniu High Bay 1, gdzie składany jest łazik. Transmisja trwa 24 godziny na dobę. W tej chwili praca nad łazikiem prowadzona jest od poniedziałku do piątku. Zmiana inżynierów pracujących przy pojeździe zaczyna się około 17 czasu polskiego.

Zobacz na żywo: proces integracji łazika w pomieszczeniu czystym High Bay 1

Zespół NASA musi zdążyć z integracją łazika i statku oraz ostatnimi testami w najbliższych miesiącach. Okno startowe misji rozpoczyna się 17 lipca 2020 roku, a lądowanie misji w Kraterze Jezero planowane jest na 18 lutego 2021 roku.

Na portalu Uranii opublikowaliśmy też stronę dedykowaną misji Mars 2020. Znajdziecie na niej podstawowe informacje nt. misji, stopniowo uzupełniane w miarę zbliżania się do czasu startu w przyszłym roku. Na tej stronie udostępniona jest też transmisja z procesu integracji łazika w pomieszczeniu czystym JPL w Pasadenie.

Źródło: NASA/JPL

Na zdjęciu: Członkowie zespołu integracji misji Mars 2020, pozujący na tle przymocowanego masztu do łazika. Fotografię wykonano 5 czerwca 2019 roku.