Miejscowość Koperniki uczci słynnego astronoma izbą pamięci

Pierniczki z Kopernik
W miejscowości Koperniki w gminie Nysa, z której pochodzi ród słynnego polskiego astronoma, powstanie izba pamięci poświęcona Mikołajowi Kopernikowi - poinformował Urząd Miejski w Nysie.

Według źródeł historycznych, Koperniki to kolebka rodu Mikołaja Kopernika. W czasach, gdy ród astronoma mieszkał na jej terenie, była osadą przeznaczoną do specjalistycznych usług dla pobliskiej Nysy. Z osady Koperniki wyjechał do Krakowa jeden z przodków wielkiego astronoma. Później ród przeniósł się do Torunia, gdzie w 1473 roku urodził się Mikołaj Kopernik.

Koperniki próbują wykorzystać związek z astronomem do promocji miejscowości. Przykładowo powstał produkt tradycyjny o nazwie "septem sidera - siedem gwiazd", czyli pierniki. Inspiracją dla nazwy jest poemat religijny opisujący siedem najważniejszych wydarzeń dotyczących narodzenia Jezusa Chrystusa, podzielony na siedem "gwiazd". Poemat ten jest przypisywany Mikołajowi Kopernikowi.

Urząd Miejski w Nysie podał informację o zakończeniu remontu budynku świetlicy wiejskiej, w której powstanie izba pamięci Kopernika. W ramach projektu zakupiono także teleskop, który zostanie zamontowany na poddaszu, pod automatycznym, otwieranym dachem.

Źródło: Urząd Miejski w Nysie

Pudełka z pierniczkami z Kopernik. Źródło: Urząd Miejski w Nysie.