Misja Artemis i Ziemia z południowego bieguna Księżyca

NASA opublikowała krótki film pokazujący symulowany widok dla trzech miesięcy, które zostały skompresowane do dwóch minut. Ziemia podskakuje tu w górę i w dół, podczas gdy Słońce z gracją przesuwa się po horyzoncie. Dziwne ruchy Ziemi będą zapewne zabawnym widokiem dla przyszłych astronautów stojących na południowym biegunie Księżyca.

Gdy uważniej przyjrzymy się filmowi, po chwili dostrzeżemy także zaćmienie. Dla obserwatorów na Ziemi jest to po prostu zaćmienie Księżyca, podczas którego przechodzi on przez cień rzucany przez Ziemię. Gdybyśmy jednak widzieli je wówczas właśnie z samego Księżyca, byłoby zaćmieniem Słońca przez Ziemię.

Wirtualna kamera na animacji znajduje się na krawędzi krateru Shackleton, częściowo widocznej w prawym dolnym rogu. Jest ona wycelowana w Ziemię. Shackleton to w przybliżeniu ten region, w który NASA chce wysłać planowaną załogową misję księżycową Artemis. Agencja kosmiczna ma przy tym nadzieję, że w latach 20. XXI wieku umieści na powierzchni Księżyca grupę jego nowych, robotycznych odkrywców. Ładunki te są znane pod zbiorczą nazwą Commercial Lunar Payload Services (CLPS) i mogą wylądować na naszym satelicie już w 2022 roku.

Uważa się, że początek misji Artemis 1, bezzałogowej misji mającej na celu „jedynie” wykonanie pętli wokół Księżyca i powrót na Ziemię, ma szansę nastąpić już w lutym 2022 roku. NASA ogłosiła to w zeszłym tygodniu. Misja ta była już jednak kilkakrotnie opóźniana z powodu problemów technicznych.

Następną planowaną misją jest Artemis 2 – załogowy lot na orbitę księżycową, który wyniesie pierwszego międzynarodowego astronautę (Kanadyjczyka) w jego okolice. Bardzo wstępna data to rok 2023. NASA ma też nadzieję, że Artemis 3, czyli właściwa misja związana z lądowaniem na Srebrnym Globie, będzie miała miejsce już w 2024 roku. Jednak podane daty mogą ulec zmianie z uwagi na to, że misja Artemis 1 jest już dobrze opracowana i w praktyce finalizowana, natomiast technologie potrzebne dla dalszych misji stają się coraz bardziej zaawansowane. Na przykład skafandry kosmiczne dla osób astronautów Artemis nie są wciąż gotowe, a ich projekt może być na tę chwilę zbyt opóźniony, by udało się dotrzymać terminu 2024 r.

Źródło: Space.com

Na zdjęciu: Widok Ziemi oglądanej z południowego bieguna Księżyca – wizja artystyczna NASA. Źródło: NASA.