Misja Dawn do pasa planetoid dobiegła końca

img

Amerykańska sonda Dawn ucichła. Tym samym zakończyła się historyczna misja, badająca pas planetoid.

31 października oraz 1 listopada 2018 roku nie udało się nawiązać planowanego połączenia z sondą Dawn. Po dokładnym zbadaniu inżynierowie misji ogłosili, że w statku skończyła się hydrazyna - paliwo używane do kontroli położenia. Statek nie jest już więc w stanie skierować anten na naszą planetę ani ustawić paneli słonecznych na Słońce.

Zakończyła się misja, trwająca 11 lat. Statek w tym czasie orbitował wokół dwóch największych obiektów Pasa Planetoid: Westy i Ceres. Wokół tej drugiej planetoidy pozostanie niekontrolowany przez kolejne dziesięciolecia.

Misja Dawn przyniosła wiele odkryć i pozwoliła lepiej poznać historię Układu Słonecznego. Był to pierwszy statek, który orbitował wokół obiektu w pasie między Marsem i Jowiszem. Kiedy w 2015 roku sonda dotarła do Ceres, stała się pierwszym wysłanym przez człowieka sprzętem, który odwiedził planetę karłowatą i który orbitował wokół dwóch ciał niebieskich innych niż Ziemia podczas swojej misji.

Sonda Dawn była wyposażona w cztery instrumenty naukowe, dzięki którym można było porównać różną ewolucję obu odwiedzonych światów. Dzięki zebranym danym możemy przypuszczać, że obiekty wielkości Ceres, mogły w przeszłości przez znaczącą część swojego istnienia posiadać oceany, a być może nadal je mają.

Poniżej kilka artykułów przedstawiających rezultaty badań sondy Dawn w ostatnich latach:

Na zdjęciu: Zdjęcie Ceres i jej jasnych regionów w Kraterze Occator. Była to jedna z ostatnich fotografii przesłanych przez sondę. Została wykonana 1 września 2018 roku na wysokości 3370 km na powierzchnią planety karłowatej. Źródło: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA.