Misja NEOWISE przedłużona o kolejne dwa lata

Artystyczna wizja teleskopu WISE

NASA przedłużyła projekt NEOWISE (Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey) o kolejne dwa lata. Oznacza to, że orbitalny teleskop będzie kontynuował obserwacje asteroid i komet do czerwca 2023 roku.

W grudniu 2009 roku NASA wystrzeliła kosmiczny teleskop, pierwotnie znany pod nazwą WISE (Wide-field Infrared Survey). Urządzenie zajmowało się obserwacją nieba w podczerwieni, wykrywało asteroidy i słabo widoczne gwiazdy, a także trudne do zaobserwowania galaktyki. Główna misja została zakończona w 2011 roku po wyczerpaniu kriogenicznego chłodziwa teleskopu. Urządzenie trwało w stanie hibernacji do grudnia 2013 roku, kiedy to NASA ponownie uruchomiła aparaturę. Tym samym rozpoczęto projekt NEOWISE. Nowym zadaniem teleskopu stało się identyfikowanie asteroid i komet w obrębie Układu Słonecznego. Szczególną uwagę poświęcono obiektom przelatującym blisko orbity ziemskiej (Near-Earth Object).

Zadaniem NEOWISE jest szybki pomiar emisji w podczerwieni, jak również oszacowanie wielkości asteroid niebezpiecznych dla Ziemi. Misja ma zapewnić wyjątkowe bezpieczeństwo globalne i ostrzegać przed ewentualnym zagrożeniem ze strony obserwowanych obiektów. Dodatkowo gromadzone są dane na temat asteroid i komet znajdujących się w bliskim otoczeniu naszej planety.

Do tej pory projekt NEOWISE oszacował rozmiar ponad 1 850 obiektów NEO. Pomaga nam to lepiej zrozumieć najbliższe sąsiedztwo Ziemi w Układzie Słonecznym. NASA podała również, że w ramach misji wykonano 1 130 000 potwierdzonych obserwacji w podczerwieni, zbadano przy tym około 39 100 obiektów w całym Układzie Słonecznym. Dane te gromadzono od ponownego uruchomienia urządzenia w 2013 roku do marca 2021. Obserwacje udostępniono w archiwum prowadzonym przez IPAC/Caltech.

Kometa NEOWISE nad Waszyngtonem Źródło: NASA/Bill Ingalls

Kometa NEOWISE nad Waszyngtonem. Źródło: NASA/Bill Ingalls

Jednym z osiągnieć dokonanych po reaktywacji misji jest odkrycie komety NEOWISE, której blask olśniewał obserwatorów nieba na całym świecie w 2020 roku. Nazwa komety jest oczywiście bezpośrednio związana z nazwą misji.

NASA podkreśla znaczenie urządzenia i stwierdza, że teleskopy orbitalne wzbogacają obserwacje obiektów kosmicznych. Tym samym agencja zatwierdziła przedłużenie misji NEOWISE o kolejne dwa lata, co oznacza, że potrwa ona do czerwca 2023 roku. W przyszłości projekt ma być zastąpiony przez urządzenie nowej generacji NEO Surveyor, którego start jest zaplanowany na 2026 rok.

Opracował: Kamil Lachowicz