Młode gwiazdy namalowały piękny kosmiczny krajobraz

Gromada gwiazd NGC 3572 i obłok molekularny
Astronomowie z ESO zaprezentowali piękne zdjęcie gromady gwiazd NGC 3572 i jej otoczenia na niebie. Fotografia pokazuje efekty wpływu intensywnego promieniowania i wiatrów gwiazdowych od młodych gwiazd na ich najbliższe otoczenie, w tym na obłok gazu, z którego powstały.

Gwiazdy zazwyczaj powstają w grupach a nie samotnie. Gromada NGC 3572 jest najlepszym tego przykładem, wchodzące w jej skład gwiazdy powstały mniej więcej w tym samym czasie. Nie oznacza to jednak, że są identyczne - mają różne masy, temperatury i barwy. Wiadomo, że masa gwiazdy jest głównym czynnikiem determinującym jej ewolucję, a szczególnie szybkość tych procesów. Dzięki temu obserwując gromadę astronomowie mają jakby "kosmiczne laboratorium" do badania ewolucji gwiazd.

Na dole zdjęcia widać duży fragment obłoku molekularnego, z którego powstały gwiazdy gromady. Ma on charakterystyczną barwę. Obłok ten uległ silnemu wpływowi od swojego potomstwa, widać w nim struktury o różnych kształtach: bąble, łuki i ciemne kolumny (tzw. trąby słoniowe).

Nieco nad centrum zdjęcia widoczna jest dziwna mgławica pierścieniowa. Naukowcy nie są zgodni co do tego, jakie jest je pochodzenie. Może być to pozostałość po obłoku molekularnym, albo zagęszczenie materii skrywające nową gwiazdę, ale może być też mgławica planetarna, czyli obiekt na zupełnie innym stadium ewolucji gwiazd. Mgławice planetarne to jeden z końcowych etapów ewolucji gwiazdy takiej jak Słońce.

Badania wykazały także nieoczekiwaną cechę. Zespół, którym kierował Giacomo Beccari z ESO, odkrył, że gromada zawiera gwiazdy starsze niż 10 milionów lat, w którym mimo takiego wieku nadal zachodzą procesy akrecyjne, co oznacza iż muszą być otoczone dyskami. To silna sugestia, że nadal mogą wokół nich zachodzić procesy formowania planet. Do tej pory uważano, że planety tworzą się w krótszych skalach czasowych od narodzin gwiazdy.

Więcej informacji

Źródło: ESO.

Gromada gwiazd NGC 3572 i jej najbliższe otoczenie. Zdjęcie wykonano za pomocą 2,2-metrowego teleskopu MPG/ESO w Obserwatorium ESO La Silla w Chile. Źródło: ESO/G. Beccari.