Na jaką dawkę promieniowania narażone jest Curiosity?

Marsjański łazik Curiosity bada powierzchnię Czerwonej Planety od ponad 16 miesięcy, dostarczając ciągle nowych zdjęć i wyników badań. W tym czasie naukowcom udało ustalić się wiek marsjańskich skał, znaleźć dowody na istnienie mikroorganizmów, dokonać pierwszych pomiarów promieniowania powierzchni Marsa. Wyniki te zostały podsumowane w 6 artykułach naukowych, które ukazały się na łamach Science Express (linki do artykułów poniżej).

Raporty przedstawione w Science Express obejmują pierwsze pomiary promieniowania środowiska naturalnego Marsa. Naukowcy donoszą, że promienie kosmiczne pochodzące spoza naszego Układu Słonecznego bombardowało powierzchnię krateru Gale ze średnią dzienną dawką około 0,67 milisiewerta. Takie wyniki otrzymano na podstawie pomiarów przeprowadzonych w okresie  od sierpnia 2012 do czerwca 2013 roku.

Dla porównania, dawka promieniowania podczas typowego prześwietlenia klatki piersiowej wynosi około 0,02 milisiwerta.  Pomiary promieniowania są bardzo znaczące dla przyszłych załogowych misji marsjańskich. W celu określenia zagrożenia załóg przyszłych misji, NASA współpracuje z instytutami medycznymi w Stanach Zjednoczonych.

Ilość promieniowania zarejestrowana przez Curiosity jest zgodna z wcześniejszymi przewidywaniami.  Wyniki te pozwolą na udoskonalenie modeli naukowych przewidujących warunki panujące na Czerwonej Planecie oraz opracowanie nowych technologii, które  zapewnią astronautom przebywającym w przestrzeni kosmicznej jeszcze lepszą ochronę.

NASA zamierza kontynuować monitorowanie promieniowania docierającego do powierzchni Marsa, zbierając również informacje o skutkach burz słonecznych.

Więcej aktualności dotyczących misji można znaleźć na stronach: http://www.nasa.gov/msl,  http://mars.jpl.nasa.gov/msl