Nadlatują Lirydy

Gwiazdozbiór Lutni - mapka
W drugiej połowie kwietnia na polskim niebie zawita bardzo ciekawy rój meteorów - Lirydy.

Lirydy to rój meteorów posiadający swój radiant w gwiazdozbiorze Lutni. Rój ten jest co roku jedną z większych atrakcji, jeśli chodzi o zjawiska astronomiczne mające miejsce na polskim niebie w kwietniu. Aktywność tego roju meteorów trwa zazwyczaj od 16 do 25 kwietnia każdego roku. Liczba zjawisk, jakich można się spodziewać, jest dość wysoka i mieści się w granicach od 18 do nawet 30 zjawisk w ciągu jednej godziny! Najlepsze warunki do obserwacji następują dopiero w drugiej połowie nocy, ponieważ właśnie wtedy najlepiej prezentuje się cała konstelacja, wznosząc się wraz z radiantem wysoko nad południowo-wschodni horyzont.

Odnalezienie radiantu nie powinno stanowić większego problemu nawet dla nieobeznanych z położeniem konstelacji na nieboskłonie. Gwiazdozbiór Lutni graniczy od północy z konstelacją Smoka, od zachodu z Łabędziem, a od południa z Liskiem i Herkulesem. Najjaśniejszą gwiazdą konstelacji Lutni - i jednocześnie jedną z najjaśniejszych na niebie - jest Wega. Z kolei zaawansowani miłośnicy nieba zapewne kojarzą gwiazdozbiór Lutni z obiektem M56, czyli z jasną gromadą kulistą widoczną już przez małe lornetki.

Warto również wiedzieć, że rój Lirydów powiązany jest z długookresową kometą Thatcher (C/1861 G1), zaobserwowaną przez Carla Wilhelma Baekera w 1861 roku.

Kwiecień to pierwszy w całości miesiąc wiosenny, dzięki czemu temperatury w nocy są znacznie łaskawsze niż jeszcze kilka tygodni temu. Zachęcamy więc Państwa do obserwacji Lirydów i życzymy ujrzenia jak najwięcej spadających gwiazd i oby każde pomyślane przez Was życzenie się spełniło!

Mapka gwiazdozbioru Lutni. Źródło: astrojawil.pl