Nadlatują marcowe meteory z roju Wirginidów

Wirginidy

Od 1 marca do 15 kwietnia 2018 roku możemy obserwować nad Polską kolejny interesujący rój meteorów – Wirginidy. Wszystkich, którzy lubią podziwiać „spadające gwiazdy” na niebie, zachęcamy do prowadzenia obserwacji.

Jak co roku na przełomie marca i kwietnia Wirginidy są atrakcją na nocnym niebie. Radiant roju, który znajduje się w gwiazdozbiorze Panny, można zwykle zlokalizować bez trudu. Konstelacji tej nie sposób nie odnaleźć, ponieważ jest to jeden z gwiazdozbiorów zodiakalnych nieba równikowego, rozciągający się po obu stronach równika pomiędzy gwiazdozbiorami Lwa i Wagi. Najjaśniejszą gwiazdą Panny jest Spica o jasności 0,98 mag, odległa od nas o około 250 lat świetlnych. Rój ten jak roku manifestuje się średnią ilością zjawisk widocznych na niebie. W przeciągu jednej nocy obserwacyjnej w tym roku będziemy w stanie zobaczyć od pięciu do nawet dwunastu meteorów w ciągu godziny.

Warto dodać, że w tym roku najlepsze warunki do podziwiania meteorów wybiegających właśnie z radiantu w Pannie będziemy mieć w okolicach 17 marca, gdyż Srebrny Glob znajdzie się wówczas w fazie nowiu i nie utrudni nam w żadnym stopniu prowadzenia obserwacji. Jednak należy pamiętać także o tym, aby nie wybierać się na sesję obserwacyjną bez odpowiedniej odzieży. Wirginidy to rój, którego meteory potrafią wchodzić w ziemską atmosferę z prędkościami sięgającymi około trzydziestu kilometrów na sekundę. Warto również wiedzieć, że rój ten powiązany jest z kilkoma kometami, takimi jak C/1834 E1 (Gambart) i D/1766 G1 (Helfenzrieder), oraz z planetoidami 1998 SH2, 2002 FC, 2003 BD44 i 1998 SJ70. W Polsce, dzięki pracy m.in. Pracowni Komet i Meteorów, każdego roku stacje bolidowe rozmieszczone w różnych częściach kraju monitorują aktywność nie tylko samych Wirginidów, ale także i innych ciekawych rojów meteorów występujących w ciągu całego roku kalendarzowego.

Warto wiedzieć, że Wirginidy wchodzą w skład większego kompleksu aktywnego od 25 stycznia do 15 kwietnia, osiągając w tym czasie kilka maksimów. Do kompleksu zaliczane są strumienie meteorów takie jak Alfa Wirginidy, Gamma Wirginidy, Eta Wirginidy, Theta Wirginidy, Jota Wirginidy, Lambda Wirginidy, Mi Wirginidy, Pi Wirginidy, Psi Wirginidy oraz Marcowe Wirginidy. W 2007 roku decyzją Międzynarodowej Organizacji Meteorytowej (International Meteor Organization – IMO) cały ten kompleks został wraz z innymi rojami ekliptycznymi zastąpiony jednym, całorocznym rojem o nazwie Antyhelion.

Wszystkich naszych czytelników oraz miłośników nocnych wrażeń zapraszamy oczywiście do obserwacji Wirginidów i zachęcamy również do fotografowania spadających gwiazd. Najlepsze prace można następnie wysyłać na adres mailowy redakcji Uranii – niektóre z nich być może zostaną opublikowane na łamach czasopisma „Urania – Postępy Astronomii”.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej:

Na ilustracji: Położenie konstelacji Panny nad wschodnim horyzontem w pierwszych dniach marca 2018 roku. Źródło: stellarium.org