NASA pokazała zdjęcia księżyca Dione z bliskiego przelotu sondy Cassini

NASA pokazała zdjęcia księżyca Dione z bliskiego przelotu sondy Cassini. Był to ostatni przelot sondy w pobliżu tego księżyca Saturna.

Amerykańska sonda Cassini przeleciała 17 sierpnia 2015 r. w odległości 474 km od powierzchni Dione. Był to piąty i ostatni bliski przelot koło tego księżyca w trakcie całej misji sondy badającej Saturna, jego pierścienie i Księżyce.

Głównym celem tego przelotu nie było wykonywanie zdjęć, a pomiary grawitacyjne, co nieco utrudniło uzyskiwanie zdjęć. Jednak przesłane na Ziemię obrazy obejmują m.in. dwa zdjęcia powierzchni obiektu w najlepszej uzyskanej rozdzielczości w historii badań nad Dione.

"Mieliśmy czas na wykonanie kilku zdjęć, które dały nam dużej rozdzielczości widok na powierzchnię Dione. Udało się wykorzystać światło słoneczne obite od Saturna jako dodatkowe źródło oświetlenia, co pozwoliło na zobaczenie szczegółów znajdujących się w niektórych zacienionych obszarach." powiedział Tilmann Denk z Freie University w Berlinie, naukowiec z misji Cassini.

Sondę Cassini czeka jeszcze kilka bliskich spotkań z księżycami Saturna, a potem przejdzie do kolejnego, końcowego już etapu swojej bardzo długiej misji. W szczególności trzykrotnie zbliży się do aktywnego geologicznie Enceladusa: 14 października, 28 października i 19 grudnia, przy czym 28 października będzie to zbliżenie na zaledwie 49 km od powierzchni. Później będzie przelatywać w większych odległościach od dużych księżyców (rzędu 50 000 km od obiektu), a także wiele razy minie niewielki księżyce Daphnis, Telesto, Epimetheus oraz Aegaeon.

W ciągu ostatniego roku misji sonda wielokrotnie przeleci przez obszar pomiędzy Saturnem, a jego pierścieniami. Koniec misji planowany jest na 2017 rok.

Misja Cassini-Huygens jest wykonywana przez NASA we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) oraz Włoską Agencją Kosmiczną. Sonda znajduje się w pobliżu Saturna od 2004 roku.

Źródło: NASA / JPL

Pokryty kraterami krajobraz Dione, księżyca Saturna. Zdjęcie przesłane przez sondę Cassini podczas przelotu 17 sierpnia 2015 r. w bliskiej odległości od księżyca. Ta fotografia został wykonana z odległości 750 km od powierzchni obiektu, a rozdzielczość wynosi 45 metrów na piksel. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute.