Naukowcy badają z orbity zakwaszenie oceanów

Dzięki połączeniu danych satelitarnych na temat zasolenia oceanów, temperatury powierzchni mórz oraz innych danych międzynarodowy zespół naukowców próbuje badać pH wody w oceanach i wzrost ich zakwaszenia – informuje Europejska Agencja Kosmiczna (ESA).

Dzięki informacjom o zasoleniu mórz dostarczanym przez europejskiego satelitę SMOS, w połączeniu z dodatkowymi danymi, naukowcy mogą globalnie badać jeden ze skutków związanych z problemem rosnącego poziomu dwutlenku węgla w atmosferze – zakwaszenie oceanów.

Około jedna czwarta dwutlenku węgla uwalnianego co roku do atmosfery, trafia ostatecznie do oceanów. Początkowo wydaje się, że to korzystny efekt, zmniejszający globalne ocieplenie, ale ma też ujemne strony. Wraz z absorpcją dwutlenku węgla przez oceany wzrasta zakwaszenia wody morskiej, co może mieć bardzo zgubne skutki. W najbliższym stuleciu może to zagrozić wielu morskim ekosystemom, a w konsekwencji także rybołóstwu, które jest istotnym elementem dostarczania żywności.

Do tej pory pomiary zakwaszenia wody w oceanach można było robić mierząc bezpośrednio jej pH. Teraz naukowcy chcą to robić bardziej globalnie na podstawie pomiarów satelitarnych. Nowe metody pozwalające na badania zakwaszenia mórz i oceanów są opracowywane przez zespół naukowców z University of Exeter, Plymouth Marine Laboratory, Ifremer, ESA oraz współpracowników z różnych krajów.

„Unifikując różne wysiłki, po raz pierwszy jesteśmy w stanie użyć danych satelitarnych do systematycznego określania pH na powierzchni wody morskiej. W szczególności, dzięki wykorzystaniu danych o zasoleniu z satelity SMOS, możemy w sposób rutynowy generować nowy, cenny zestaw danych: globalny atlas poziomu pH dla powierzchni oceanów” tłumaczy Roberto Sabia z Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Wyniki badań zostały opublikowane w ubiegłym tygodniu w czasopiśmie „Environmental Science and Technology”.

Mapa zasadowości oceanów opracowana na podstawie satelitarnych pomiarów temperatury i zasolenia wody w latach 2010-2014. Zasadowość wskazuje na zdolność do neutralizacji kwasów. Źródło: Ifremer/ESA/CNES.