Niebo w grudniu 2019 (odc. 2) - pierwsza gwiazda i wigilijna noc

img

Kto raz zobaczył Wenus na niebie, ten nie może oderwać od niej wzroku... A kto zobaczy Wenus w wigilijny wieczór, ten może siadać do uroczystej wieczerzy, bo to właśnie najjaśniejsza z planet odgrywa w tym roku rolę Pierwszej Gwiazdki. Nie zapominajmy też o niezwykłej magii ukrytej w gwiazdach nocy Bożego Narodzenia, kiedy Wielki Wóz zamienia się w sanie św. Mikołaja, a pas Oriona symbolizuje Trzech Króli zmierzających do Betlejem... Zapraszamy na filmową opowieść wigilijną!

Pierwszej gwiazdy nawet nie musimy specjalnie szukać - to ona odnajdzie nas ; ) 24 grudnia wystarczy pogodne niebo i horyzont odsłonięty w kierunku pd-zach., a jeszcze przed 16:00 ujrzymy nad nim punkt tak jasny, że nie sposób go przegapić. Po prostu Wenus sama rzuca się nam w oczy i robi to już od początku miesiąca. W tym czasie zdążyła już spotkać się z Saturnem oraz z Międzynarodową Stacją Kosmiczną. Z wieczora na wieczór planeta konsekwentnie nabiera wysokości i blasku, by stać się prawdziwą ozdobą świąt Bożego Narodzenia A.D. 2019. A po świętach będzie jeszcze ciekawiej!

28 grudnia dołączy do niej Księżyc po nowiu, który następnego wieczora znajdzie się po jej lewej stronie. To będą piękne widoki! A łowców młodego Księżyca zainteresuje też data 27 grudnia, kiedy ok. 16:00 będą mogli zapolować na cieniutki sierp niziutko nad pd-zach. horyzontem. Dla odmiany, w wigilijny poranek przed godz. 07:00 warto szukać księżycowego sierpa nisko w kierunku pd-wsch. A kiedy zapada noc Bożego Narodzenia, znane nam doskonale obiekty i konstelacje odgrywają niecodzienną rolę w biblijnej opowieści opartej na motywach ludowej astronomii sprzed wieków...