„Niebo z Balkonu” – śląski cykl o amatorskich obserwacjach nieba

Gwiazdozbiór Perseusza

„Niebo z Balkonu” to cykl krótkich artykułów poświęconych amatorskim obserwacjom nieba, który można śledzić na profilu Planetarium Śląskiego. Jego autorem jest Krzysztof Dwornik, pracownik planetarium, pasjonat lornetek oraz miłośnik amatorskich obserwacji nieba.

Marzec 2020 roku. W Polsce zaczyna się pierwszy lockdown. Zamknięte są parki, nie można również pójść na spacer do lasu. W Planetarium Śląskim powstał pomysł, by rozpocząć cykl krótkich artykułów poświęconych amatorskim obserwacjom nieba. Tak narodziło się „Niebo z Balkonu”, publikowane na facebookowym profilu Planetarium Śląskiego w każdy czwartek. Autorem artykułów jest Krzysztof Dwornik – fizyk i dydaktyk astronomii pracujący w tej placówce od 2010 roku.

Krzysztof Dwornik na YouTube

Krzysztof od lat zajmuje się także amatorskimi obserwacjami nieba i jest pasjonatem lornetek – mówi Jarosław Juszkiewicz – rzecznik Planetarium Śląskiego – pomyśleliśmy, że jego praktyczna wiedza może okazać się pomocna dla tych wszystkich, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę z amatorską astronomią.

„Niebo z Balkonu” szybko stało się przebojem. Kilkutysięczne zasięgi każdego tygodnia i dziesiątki komentarzy pod każdym tekstem potwierdziły, że krótkie artykuły opisujące zjawiska na niebie są interesujące dla zamkniętych w domach czytelników.

Lornetka to bardzo uniwersalny przyrząd obserwacyjny – mówi Krzysztof Dwornikmożna ją mieć zawsze pod ręką i ma szerokie pole widzenia. Nie bez znaczenia jest fakt, że lornetka pozwala na widzenie obuoczne. Dzięki temu patrząc na Księżyc dostrzegamy jego trójwymiarowość.

Grudniowe "Nieboz Balkonu"

Do końca listopada Planetarium Śląskie opublikowało 85 odcinków „Nieba z Balkonu”. Dzięki niemu stali czytelnicy cyklu Krzysztofa Dwornika poznali najważniejsze obiekty na nocnym niebie i powinni bez trudu znaleźć na nim opisywane w artykułach konstelacje, obiekty z Katalogu Messiera czy co ciekawsze asteryzmy.

Źródło: Planetarium Śląskie