Niedawna aktywność wulkaniczna na Księżycu

Struktura Ina na powierzchni Księżyca
Według najnowszych badań amerykańskich naukowców, aktywność wulkaniczna na Księżycu występowała nawet całkiem niedawno w geologicznej skali czasu, bo mniej niż 50 milionów lat temu.

Badania przeprowadzili naukowcy z Arizona State University w Phoenix oraz absolwenci kursu "School of Earth and Space Exploration". Wyniki opublikowano 12.10.2014 r. w internetowym wydaniu czasopisma "Nature Geoscience".

Ogólnie wiadomo, iż aktywność wulkaniczna na Księżycu trwała od 3,5 miliarda do 1 miliarda lat temu. Jej efekty widzimy np. w postaci ciemnych obszarów na powierzchni Księżyca (zwanych "morzami"). Jednak najnowsze wyniki analiz sugerują, że aktywność tego rodzaju nie skończyła się gwałtownie miliard lat temu, tylko stopniowo wygasała aż do czasów bliższych niż 50 milionów lat temu.

Grupa, którą kierowała Sarah Braden, zidentyfikowała 70 małych struktur geologicznych rozproszonych po obszarach księżycowych mórz. Struktury te są małe, o średnich rozmiarach mniejszych niż 500 metrów. Jedną z takich struktur sfotografowano w latach siedemdziesiątych w ramach misji Apollo 15. Już wtedy przypuszczano, że "Ina", bo tak nazwano strukturę, może mieć zaledwie 10 milionów lat i być efektem działalności wulkanicznej.

Najnowsze zdjęcia w wysokiej rozdzielczości z sondy Lunar Reconnaissance Orbiter pozwoliły zbadać temat w szerszym zakresie. Wiek struktur szacowano na podstawie liczby i rozmiarów kraterów na danym obszarze. Okazuje się, iż struktura wulkaniczna "Ina" ma 33 miliony lat, a inna nieregularna struktura, Sosigenes, zakończyła swoje formowanie zaledwie 18 milionów lat temu.

Według naukowców uczestniczących w badaniach, uzyskane wyniki są dowodem na to, że aktywność wulkaniczna na Księżycu nie zakończyła się gwałtownie miliard lat temu, tylko malała stopniowo i występowała nawet w czasach młodszych niż 50 milionów lat temu.

Źródło: Arizona State University w Phoenix

Struktura geologiczna na powierzchni Księżyca, nazwana „Ina”. Ma rozmiary 2 na 3 km i wysokość 50 metrów. U jej podnóży znajduje się wiele małych pozostałości po lawie. Wiek struktury oceniany jest na 33 miliony lat. Źródło: NASA/GSFC/Arizona State University.