Nieudany lot rakiety Długi Marsz 3B z indonezyjskim satelitą Nusantara 2

img

Nie powiódł się start chińskiej rakiety Długi Marsz 3B z indonezyjskim satelitą telekomunikacyjnym Nusantara 2. Zawiódł prawdopodobnie trzeci stopień, a satelita nie osiągnął orbity i spłonął w atmosferze.

9 kwietnia o 13:48 czasu polskiego, z kosmodromu Xichang, wystartowała rakieta Długi Marsz 3B z indonezyjskim satelitą Nusantara 2. Satelita miał trafić na orbitę geostacjonarną, gdzie zastąpiłby satelitę Pulapa-D na pozycji 113 E. Niestety rakieta zawiodła i, prawdopodobnie w wyniku awarii 3. stopnia, wynoszony satelita nie osiągnął orbity.

Satelita Nusantara 2 ważył 5,5 t i został zbudowany na bazie chińskiej platformy DFH-4. Ładunek telekomunikacyjny na nim miał pojemność 20 transponderów w paśmie C i dodatkowo anteny wysokiej przepływności o możliwym przesyle 9,5 Gb/s. Satelita miał pokrywać region Australii, Indonezji i innych krajów Azji Pacyficznej. Za jego pośrednictwem miały być świadczone usługi dostępu do Internetu i transmisji telewizyjnych wysokiej rozdzielczości.

To była już druga awaria chińskiej rakiety w przeciągu miesiąca. 16 marca nie udał się debiut rakiety Długi Marsz 7A, która skądinąd ma w przyszłości zastąpić – powszechnie teraz używaną do lotów z satelitami telekomunikacyjnymi – rakietę Długi Marsz 3B. Jest to też pierwsza całkowita utrata rakiety Długi Marsz 3B od nieudanego debiutu w 1996 roku. Nie wiadomo, jak awaria wpłynie na chińskie plany startowe. Do debiutu w tym miesiącu przygotowywana jest rakieta Długi Marsz 5B, która wyniesie na orbitę chiński statek załogowy nowej generacji. W przyszłości rakieta ta będzie używana do wynoszenia modułów chińskiej stacji kosmicznej.

Na podstawie: SN/NSF/Xinhua

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 3B podczas startu z kosmodromu Xichang w 1997 roku. Źródło: AAxanderr.