Nowa misja NASA na Księżyc

NASA przygotowuje się do wystrzelenia nowej misji w kierunku Księżyca, niestety nie będzie to misja załogowa. Nazwa tej misji to Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer, w skrócie LADEE.

Jej celem jest orbita Księżyca, gdzie przeprowadzi badania atmosfery oraz ruchów pyłu księżycowego. LADEE  to mała sonda automatyczna, której waga wynosi około 385 kg a rozmiary odpowiadają wielkości małego samochodu. Zadaniem misji jest zebranie szczegółowych informacji na temat bardzo cienkiej atmosfery Księżyca. Naukowcy liczą, że dzięki tym badaniom poprawi się także nasza wiedza  o innych planetach w Układzie Słonecznym.

Wystrzelenie sondy ma odbyć się w Wallops Flight Facility, ośrodku NASA zlokalizowanym w Wirginii. Misja zostanie wyniesiona na orbitę na pokładzie nowej rakiety nośnej Minotaur V, której będzie to pierwszy lot. Konstrukcja LADEE jest dość nowatorska, ponieważ została zaprojektowana tak, by mogła służyć wielu celom jednocześnie. Dzięki temu przyszłe sondy automatyczne będą tańsze i wielozadaniowe. W ramach misji LADEE zaplanowano również testy nowego, laserowego systemu komunikacji.

Start misji LADEE zaplanowano na 6. września. Czas trwania misji to 160 dni, z czego 30 dni sondzie zajmie dotarcie na orbitę Księżyca, 100 dni poświęcono na badania a ostatnie 30 dni przeznaczono na powrót. Dzięki zastosowaniu nowych rozwiązań konstrukcyjnych oraz lżejszego i tańszego systemu komunikacji misja ta będzie jedną z najtańszych w historii NASA. Jeśli misja się powiedzie to należy się spodziewać, że NASA mimo bardzo ograniczonego budżetu, będzie planować kolejne misje.

System komunikacji laserowej  zainstalowany na pokładzie LADEE jest o połowę mniejszy i lżejszy niż tradycyjny nadajnik radiowy. NASA ma nadzieję, że system ten pozwoli na większą przepustowość w przesyłaniu informacji i zostanie użyty w przyszłych misjach na Marsa. Naukowcy NASA szacują, że transfer w oparciu o nowy system pozwoli na wysyłanie informacji do sondy z prędkością 20 Mb/s i pobieranie w tempie 622 Mb/s.

Działanie nowego systemu komunikacji ma wyglądać następująco: jak tylko LADEE skieruje się w naszą stronę, w jej kierunku zostanie własny sygnał laserowy i jeśli sonda go odbierze, wówczas wyśle swoją wiązkę. Kiedy oba sygnały będą odbierane, wówczas może dojść do komunikacji. Nowy system pozwoli na przesyłanie informacji w konkretnym kierunku tam i z powrotem, a jego efektywność będzie wzrastać wraz z odległością do sondy, zwłaszcza jeśli porówna się ją do tradycyjnych nadajników radiowych.

LADEE to nie tylko misja poświęcona badaniom atmosfery naszego naturalnego satelity. Dzięki niej zdobędziemy nowe, cenne dane, które poprawią naszą wiedzę na temat planet Układu Słonecznego, ale także jest to misja testująca nowe rozwiązania konstrukcyjne i komunikacyjne. Czekamy z niecierpliwością na start i postępy misji. Odliczanie do startu można śledzić na stronie misji .

Źródło: Hubert Siejkowski | guardianlv.com