Nowa odsłona słownika astronomicznego Polskiego Towarzystwa Astronomicznego

PTA, astronomia w Polsce

Polskie Towarzystwo Astronomiczne opracowuje słownik terminów astronomicznych i związanych z kosmosem. Wraz z portalem Money.pl udostępniło właśnie nową wersję leksykonu - nieodpłatnie dla wszystkich internautów.

Słownik zawiera ponad 700 haseł. Są to m.in. wyjaśnienia różnych terminów astronomicznych, informacje o gwiazdozbiorach, planetach, księżycach, a także krótkie biogramy astronomów polskich i zagranicznych.

Internetowy leksykon terminów astronomicznych jest tworzony przez Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) od 2002 roku i można z niego korzystać pod adresem http://leksykon.pta.edu.pl. PTA zdecydowało się udostępnić zasoby słownika także portalowi Money.pl, do nowego działu naukowo-technicznego tego portalu.

"Do tej pory rozwijaliśmy słownik na potrzeby naszego portalu Orion (orion.pta.edu.pl), ale nie da się ukryć, że grono odbiorców portalu Money.pl jest dużo większe. Dzięki tej współpracy mamy szansę dotrzeć do większej liczby osób, które mogą być zainteresowane kosmosem lub po prostu chcieć sprawdzić znaczenie danego terminu w wiarygodnym źródle" - mówi prof. Bożena Czerny z CAMK w Warszawie, prezes PTA.

"W dobie Wikipedii i coraz liczniejszych portali tematycznych można zastanawiać się nad sensem rozwoju specjalistycznych leksykonów. Jednak istnienie encyklopedii tworzonych przez wszystkich (Wikipedia), wcale nie wyklucza rozwoju tych tworzonych przez specjalistów w danej dziedzinie. Jakość haseł Wikipedii bywa różna, są bardzo dobre, ale są także błędne i mylące." dodaje dr hab. Maciej Mikołajewski z Centrum Astronomii UMK, wiceprezes PTA.

Hasła słownika PTA opracowali Krzysztof Czart, Piotr Wąż, Karolina Zawada oraz ś.p. prof. Andrzej Woszczyk. Nowa wersja słownika dostępna jest bezpłatnie w portalu Money.pl pod adresem http://nauka.money.pl/leksykon-pta