Nowa toaleta i wiele eksperymentów wysłanych na stację ISS w statku Cygnus

img

5 października do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej dotarł statek towarowy Cygnus NG-14 firmy Northrop Grumman. Został wysłany na orbitę 2 października przez rakietę Antares.

Wśród ważącego kilka ton towaru dostarczonego do ISS znalazło się: 850 kg zaopatrzenia dla załogi, 1217 kg eksperymentów naukowych, 151 kg sprzętu do wykonywania spacerów kosmicznych, 1230 kg sprzętu konserwacyjnego, 71 kg elektroniki.

W wysłanym sprzęcie na uwagę zasługuje nowa toaleta Uniwersal Waste Management System. Ma ona poprawić ogólny komfort i łatwość użycia, jest 65% mniejsza i 40% lżejsza od obecnie używanego urządzenia. Toaleta jest lepiej połączona z systemami odzyskiwania wody stacji, przez co pozwala na jej lepszy odzysk. System jest też na tyle uniwersalny, że może być połączony w statku Orion ze zwykłymi systemami usuwającymi mocz ze statku, jak również z bardziej zaawansowanymi systemami odzyskiwania dostępnymi na ISS.

UMWS ma pomóc astronautom, umożliwić zwiększenie załogi stacji i przygotować agencję NASA do przyszłych dalekich misji na Księżyc, a w przyszłości także w kierunku Marsa.

Na stację wysłano też demonstrator nowego systemu odzyskiwania wody. Eksperyment Ammonia Electrooxidation ma na celu sprawdzenie procesu utleniania amoniaku w warunkach mikrograwitacji, w wyniku którego powstaje woda pitna.

Astronauci dostali też dzięki statkowi Cygnus nowy zestaw sadzonek warzywnych. W ramach kolejnego eksperymentu Plant Habitat-02 rozpocznie się na stacji hodowla rzodkiewek.

Jak zwykle nie zabrakło nowych eksperymentów medycznych. Na orbitę trafiły leki bazujące na mRNA, które mogą być używane do leczenia białaczki. W normalnej grawitacji leki te są onkoselektywne tzn. są w stanie rozróżniać zdrowe komórki od zmian nowotworowych. Badacze uważają, że jeżeli podobną cechę wykaże się w nieważkości, to lekarstwa te są dobrymi kandydatami do efektywniejszych terapii.

ISS National Lab i magazyn Times wraz ze studiem Felix and Paul Studios wysłał w 2018 r. na stację kamerę 360 do dokumentowania pracy załogi. Astronauci używali jej do rejestracji wykonywanych czynności przez kilka godzin każdego tygodnia. Na podstawie zgromadzonego materiału ma powstać specjalna seria dokumentalna. Teraz w statku Cygnus wysłano dodatkową kamerę, która zostanie umieszczona na zewnątrz, na ramieniu Canadarm2, aby dokumentować wykonywane spacery kosmiczne.

Był to trzeci lot rakiety Antares 230+ w ramach 3. misji kontraktu CRS 2 na komercyjną dostawę towaru na stację. Obecnie kontrakty CRS realizuje dla NASA statek Dragon firmy SpaceX i właśnie Cygnus. W tym roku zadebiutuje odnowiona wersja Dragona – Dragon 2, a w 2021 r. dołączy do nich miniwahadłowiec Dream Chaser firmy Sierra Nevada.

Na zdjęciu: Start rakiety Antares 230+ ze statkiem Cygnus NG-14. Źródło: NASA Wallops/Patrick Black.