Nowe polskie planetoidy oraz obiekt numer 500 tysięcy

Planetoidy 486239 Zosiakaczmarek i 486170 Żołnowska

Międzynarodowa Unia Astronomiczna oraz Minor Planet Center opublikowały cyrkularze zawierające informacje o nowych nazwach planetoid oraz nadaniu numerów katalogowych planetoidom o dokładnie poznanych orbitach. Warto podkreślić, że liczba dokładnie przebadanych drobnych ciał w Układzie Słonecznym przekroczyła 500 000, a wśród nowych nazw znalazły się dwie polskie: Zosiakaczmarek oraz Żołnowska.

Minor Planet Center jest ośrodkiem, który na bieżąco zbiera dane obserwacyjne planetoid i komet, wyznaczając przy tym ich elementy orbitalne. Do tej pory w jego bazie zarejestrowanych zostało 740 tysięcy odkrytych planetoid, z czego ponad 500 tysięcy ma bardzo dobrze poznane orbity i tym samym, przyznane zostały im kolejne numery katalogowe.

Zaszczytne miano odkrywcy planetoidy o numerze 500 000 przypadło projektowi Pan-STARRS i planetoidzie 2011 PM6, której identyfikacji dokonano 4 sierpnia 2011 roku. Jest to planetoida pasa głównego planetoid obiegająca Słońce w okresie niespełna 5,5 roku w średniej odległości 3,1 jednostki astronomicznej. Jej średnicę można oszacować przybliżeniu na ok 2,5 km.

W marcu 2017 roku miało miejsce rozstrzygnięcie jubileuszowej LX Olimpiady Astronomicznej. Zwyciężczynią została Zofia Kaczmarek z Liceum Akademickiego UMK w Toruniu. Jedną z nagród było nazwanie jej imieniem i nazwiskiem planetoidy, odkrytej przez Michała Kusiaka i Michała Żołnowskiego w ramach ich poszukiwań prowadzonych zdalnie sterowanym teleskopem ulokowanym w północnych Włoszech.

Planetoida 486239 Zosiakaczmarek, o prowizorycznym oznaczeniu 2013 BK16 odkryta została 13 grudnia 2012 roku jako obiekt +20 wielkości gwiazdowej. Obiega Słońce w pasie głównym planetoid w okresie 4,2 roku w średniej odległości 2,6 jednostki astronomicznej a jej średnica wynosi w przybliżeniu ok 2 km.

Druga polska planetoida 486170 Żołnowska o oznaczeniu 2012 YX2, odkryta została 10 grudnia 2012 r. Obiega Słońce między Marsem a Jowiszem w średniej odległości 2,54 jednostki astronomicznej, wykonując pełne okrążenie w okresie 4,05 roku. Obiekt szacunkowo ma także około 2 km średnicy. Nazwana na pamiątkę Marty Żołnowskiej, żony jednego z odkrywców, pracującej jako neurolog dziecięcy w Krakowie. To pierwsze kosmiczne wyróżnienie za działalność związaną z badaniami kanabinoidów.

Autor: Michał Kusiak