Obserwacje zmian na planecie pozasłonecznej

Krzywa zmian blasku planety pozasłonecznej 2M1207b
Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych użyli Kosmicznego Teleskopu Hubble'a do wykonania serii zdjęć planety pozasłonecznej i obserwacji jej zmian blasku na przestrzeni kilku godzin. Najprawdopodobniej wpływ na zmiany jasności mają chmury w atmosferze planety.

Badanym obiektem jest 2M1207b, duża planeta okrążająca nieudaną gwiazdę - brązowego karła. Planeta ma masę cztery razy większą niż masa Jowisza i znajduje się w odległości 160 lat świetlnych od Układu Słonecznego. Temperatura na planecie jest bardzo duża jak na nasze standardy, bo aż 1400 stopni Celsjusza. Obiekt jest bardzo młody, ma zaledwie 10 milionów lat.

Astronomowie z University of Arizona w Tucson przeprowadzili obserwacje za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble'a. Przez kilka godzin wykonali 160 zdjęć i przeanalizowali miany blasku planety, dzięki którym udało się wyznaczyć okres obrotu dookoła osi (niecałe 11 godzin). Okazało się też, że jasność w zakresie podczerwonym zmienia się o około +/- 2 procent, a badacze wskazują, że mogą być za to odpowiedzialne chmury znajdujące się w atmosferze planety.

„2M1207b jest pierwszą z wielu egzoplanet, dla które będzie można zbadać w ten sposób i wykonać proste mapy” stwierdził Glenn Schneider ze Steward Observatory, jeden z naukowców biorących udział w badaniach.

Sukces zdopingował uczonych do rozpoczęcia bardziej kompleksowego projektu, który nazwali Hubble's Cloud Atlas. Chcąw jego ramach wykonywać serie zdjęć innych planet pozasłonecznych i w ten sposó badać zachodzące na nich zmiany o skali godzin.

Rezultaty badań planety pozasłonecznej 2M1207b opublikowane w czasopiśmie naukowym „The Astrophysical Journal”.

Źródło: Unviersity of Arizona

Zmiany jasności w zakresie podczerwonym dla egzoplanety 2M1207b w ciągu około 10 godzin obserwacji. Naukowcy przypuszczają, że odpowiedzialne za nie są chmury wpływające na ilość promieniowania podczerwonego docierającego od planety. Źródło: NASA, ESA, Y. Zhou (University of Arizona), P. Jeffries (STScI).