Obserwatorium Las Cumbres wybrało kluczowe projekty na przyszłe lata

ESO_LCO

Obserwatorium Las Cumbres (LCO) niedawno rozpoczęło pracę nad dziesięcioma nowymi ważnymi projektami obserwacyjnymi. Te kluczowe projekty to duże programy naukowe, zaplanowane w celu maksymalnego wykorzystania unikalnych możliwości globalnej sieci teleskopów LCO.

Las Cumbres Observatory Global Telescope Network (LCOGT) to sieć automatycznych teleskopów rozmieszczonych na całym świecie. Obejmuje między innymi dwa 2-metrowe teleskopy na Hawajach i we wschodniej Australii, dziewięć 1-metrowych teleskopów usytuowanych w Chile, RPA, wschodniej Australii i Teksasie oraz trzy 0,4-metrowe teleskopy w Chile i na Wyspach Kanaryjskich. Las Cumbres Observatory jest organizacją typu non-profit, budującą i zarządzającą światową siecią profesjonalnych teleskopów automatycznych w celach naukowych i edukacyjnych. Użytkownicy tej sieci to zawodowi astronomowie, uczniowie oraz miłośnicy astronomii. LCOGT stawia sobie również za cel udostępnianie nowym pokoleniom młodych ludzi możliwości poznawania metody naukowej i naukowego myślenia - poprzez praktyczne obserwacje astronomiczne. Profesjonalni użytkownicy naukowi to z kolei członkowie LCOGT Science Collaboration, czyli całej grupy instytucji, które pomogły zbudować tę sieć.

LCO ogłasza teraz jednocześnie otwarcie możliwości składania własnych propozycji obserwacji teleskopowych - w nadziei na znalezienie takich projektów, które będą miały istotny wpływ naukowy na zagadnienia fizyczne i astronomiczne, uważane dziś za najistotniejsze z punktu widzenia astrofizyki. Projektom takim przyznano dotychczas aż 36 760 godzin obserwacji na trzy kolejne lata. To sporo, ale szacuje się, że taka inwestycja czasu obserwacyjnego umożliwia uzyskanie wyników o maksymalnym wpływie na współczesną naukę, również dzięki współpracy dużych instytutów astronomicznych.

Dziesięć kluczowych projektów dotyczy różnych dziedzin astrofizyki, w tym obserwacji fal grawitacyjnych, mikrosoczewkowania, aktywnych centrów galaktycznych, badań asteroid i komet, aktywności magnetycznej gwiazd, obserwacji kandydatów na nowe planety z udziałem teleskopu TESS oraz badania i mapowania wzrostu czarnych dziur. Ten szeroki zakres problemów naukowych ilustruje przy okazji moc ciągłego i długoterminowego monitorowania zjawisk astrofizycznych, jakie może zaoferować nam jedynie globalna sieć współpracujących ze sobą teleskopów.

Być może najważniejsze trzy z tych projektów, ogłoszonych w roku 2020, to właśnie astronomia fal grawitacyjnych, ciągłe szukanie planet - w tym "drugiej Ziemi" oraz obserwacje i katalogowanie... supernowych.

Pozostałe projekty kluczowe są szczegółowo opisane na stronie internetowej LCO, wraz z nazwą i instytucją ich głównego badacza, tytułem projektu, podsumowaniem i pełnym streszczeniem. Uczestniczy w nich osiem różnych instytucji naukowych, a każdy z projektów bazować będzie na współpracy między zespołami obejmującymi wiele jednostek. Współpracownicy zespołu danego projektu przeznaczą znaczne zasoby własne na pracę, w tym obsługę stanowisk i instrumentów obserwacyjnych i zasoby obliczeniowe komputerów. Na przykład Global Supernova Project, kierowany przez dr. Andy'ego Howella z LCO, to ogólnoświatowa inicjatywa, badająca eksplozje gwiazd przy użyciu ponad 40 teleskopów z całej Ziemi oraz teleskopów orbitalnych, pracujących w Kosmosie. W kolejnym już etapie tego ambitnego projektu naukowcy planują przeanalizować 500 supernowych w ciągu 3 lat.

Z niecierpliwością czekamy na publikację wyników tych projektów!

Źródło: LCO