Obserwujemy kometę C/2017 O1 (ASASSN)!

Odkryta w lipcu tego roku kometa C/2017 O1 (ASASSN), aktualnie przemierzająca gwiazdozbiór Żyrafy, jest idealnym małym ciałem niebieskim polecanym do obserwacji już przy pomocy małych lornetek. Jasny obiekt kometarny będzie stanowił jeszcze przez jakiś czas na jesiennym niebie prawdziwą atrakcję dla miłośników nocnych wrażeń.

Obiekt C/2017 O1 (ASASSN), obecnie o jasności około 8,5 mag, został odkryty 19 lipca 2017 roku w ramach przeglądu All Sky Automated Survey for SuperNovae (ASAS-SN), który jest zautomatyzowanym programem do wyszukiwania między innymi supernowych.

Gwiazdozbiór Żyrafy możemy dość łatwo zlokalizować, ponieważ od południa graniczy on z konstelacją Woźnicy, od wschodu z Kasjopeją, a od zachodu ze Smokiem. Jej najjaśnijeszą gwiazdą jest beta (β) Camelopardalis 4,03 mag, jest składnikiem układu podwójnego, którego słabszy składnik 7,4 mag można dojrzeć już nawet za pomocną lornetki o średnim lub większym polu widzenia.

Od początku tego tygodnia kometa góruje około godziny 2.30, niewiele ponad 8° na północ od zenitu i jednocześnie niewiele, bo około 100 minut kątowych na wschód od gwiazdy β Camelopardalis. W okolicach nocy z 26/27 października kometa przejdzie bardzo blisko Kaskady Kemble’a z konstelacji Żyrafy, czyli asteryzmu składającego się z około 20 gwiazd o podobnej jasności ułożonych niemal w linii prostej.

Do obserwacji obiektu C/2017 O1 (ASASSN), który będzie przechodził blisko asteryzmu w noc 26/27 października, spokojnie powinna nam wystarczyć lornetka o średnim polu widzenia, w której powinniśmy uchwycić ten uroczy widok. Oczywiście używając większych lunet lub teleskopów zobaczymy znacznie więcej szczegółów bliskiego rejonu asteryzmu.

Zalecamy, by sesję obserwacyjną nie tylko samej komety ale i innych obiektów głębokiego nieba prowadzić z dala od miejskich świateł. Warto choć na jedną pogodną noc wybrać się kilkanaście kilometrów za miejskie zabudowania, gdzie nocne niebo wygląda zupełnie inaczej niż oglądane z centrum dużego miasta. Należy o tym pamiętać, ponieważ problem zanieczyszczenia nieboskłonu miejskim światłem często pozbawia nas urzekającego widoku tysięcy gwiazd skrzących się swym niepowtarzalnym blaskiem.

Zachęcamy również wszystkich pasjonatów komet do śledzenia oficjalnej strony fanpage Sekcji Obserwatorów Komet PTMA "Wszechświat Komet" na Facebooku, na której umieszczane są przez między innymi aktualne fotografie tej komety. Jeśli uda nam się wykonać zdjęcia tego obiektu, możemy wysyłać je po wstępnej obróbce do Archiwum fotografii komet, które również aktualnie prowadzone jest przez SOK PTMA.

Wszystkim obserwatorom najbliższego zbliżenia komety C/2017 O1 (ASASSN) do asteryzmu życzymy udanych jesiennych łowów!

Mapka położenia komety C/2017 O1 (ASASSN) z biegiem kolejnych dni. Źródło: wikipedia.org