Obserwujmy R Andromedae!

Nadszedł dogodny czas, by rozpocząć obserwacje gwiazdy zmiennej R Andromedae, która jest teraz w okolicach maksimum blasku swojego cyklu trwającego ponad rok. Zachęcamy do obserwacji.

R Andromedae (R And) to gwiazda zmienna i jednocześnie podwójna, odległość do niej astronomowie wyznaczyli na około 1735 lat świetlnych od Słońca. Jest to jedna z miryd, zwanych też mirami, albo gwiazdami zmiennymi typu Mira Ceti.

Jasność R And A waha się pomiędzy 5,8-14,9 mag w okresie 409,3 dnia. Właśnie teraz nadszedł dogodny moment, by rozpocząć obserwacje tej bardzo interesującej gwiazdy, która aktualnie ma blask nieco słabszy niż 6 magnitudo, czyli do obserwacji należy użyć lornetki lub teleskopu.

Zachęcamy, aby starać się oceniać jasności gwiazdy R Andromedae i w miarę możliwości wyniki uzyskanych pomiarów przesyłać do baz danych: polskiej bazy prowadzonej przez Sekcję Obserwacji Gwiazd Zmiennych PTMA oraz międzynarodowej bazy AAVSO (ang. American Association of Variable Star Observers), czyli do organizacji zrzeszającej obserwatorów gwiazd zmiennych nie tylko z Polski, ale i z całego świata.

Andromeda to konstelacja nieba północnego, która od północy graniczy z gwiazdozbiorem Kasjopei oraz Perseusza, od południa z Rybami i Pegazem. Najjaśniejszą gwiazdą całej konstelacji jest α Sirrah (2,07 mag), a najbardziej rozpoznawalnym obiektem wśród wszystkich miłośników nocnego nieba, jest zapewne M31 lub NGC 224, czyli popularna Galaktyka Andromedy, obiekt ten doskonale prezentuje się już przy użyciu choćby małej lornetki, a teleskop o średnicy 8-12 cali powinien już w dobrych warunkach ukazać szczegóły samego centrum galaktyki.

Jak zwykle pomocna w orientacji na niebie może być obrotowa mapka nieba, na której znajdują się wszystkie konstelacje widoczne z terenów naszego kraju i która ułatwia zadanie w przypadku problemów z lokalizacją gwiazdozbioru. Mapka pozwala ustawić widok nieba na interesującą nas godzinę, konkretnego dnia i miesiąca.

Wszystkich Państwa zachęcamy do obserwacji. Aktualnie mamy coraz więcej pogodnych nocy w Polsce oraz temperatury panujące po zmroku na zewnątrz są wyższe, niż miało to miejsce jeszcze kilka tygodni temu. Każdemu życzymy pogodnych nocy obserwacyjnych!

Okolice gwiazdy zmiennej R Andromedae. Źródło: taf-astro.no

Poniżej:
Krzywa blasku R And na podstawie obserwacji wykonanych przez polskich miłośników astronomii. Źródło: SOGZ PTMA.