Odkryto dużą liczbę słabych, skrajnie rozproszonych galaktyk w naszej Grupie Lokalnej

Numeryczna symulacja Grupy Lokalnej Galaktyk z projektu HESTIA.

Międzynarodowy zespół naukowców przewiduje, że prawdopodobnie istnieje duża liczba skrajnie rozproszonych galaktyk w Grupie Lokalnej, które jak dotąd nie zostały jeszcze zaobserwowane.

Skrajnie rozproszone galaktyki miałyby łączną masę do miliarda mas Słońca, rozłożoną na obszarze porównywalnym z wielkością Drogi Mlecznej, która jest przy tym tysiąc razy od nich masywniejsza. To sprawiłoby, że te nieznane nam dziś galaktyki są bardzo słabe i przez to trudne do zaobserwowania. Jak dotąd tylko kilka z nich znaleziono w Grupie Lokalnej Galaktyk. Pojawiło się też pytanie, ile faktycznie może ich być w naszym kosmicznym sąsiedztwie. Wiarygodne oszacowanie liczby tych galaktyk pozwoliłby też porównać uzyskaną wartość z przewidywaniami obecnych modeli opisujących strukturę Wszechświata.

Naukowcy z Polski, Hiszpanii i Niemiec stworzyli najbardziej obecnie zaawansowane symulacje budowy Grupy Lokalnej przy użyciu programu o nazwie HESTIA (nazwa nawiązująca do starożytnej greckiej bogini, strażniczki ogniska domowego). Ich wyniki są najdokładniejszymi i najbardziej szczegółowymi symulacjami Drogi Mlecznej i jej bezpośredniego otoczenia, którymi dysponuje współczesna nauka, i pozwoliły uczonym przewidzieć istnienie nawet dwanaście skrajnie rozproszonych galaktyk w Grupie Lokalnej, z których dotychczas tylko kilka udało się bezpośrednio odnaleźć i zidentyfikować z pomocą danych z przeglądów takich jak Sloan Digital Sky Survey.

W skład grupy naukowców wchodzą dr Oliver Newton z Centrum Fizyki Teoretycznej Polskiej Akademii Nauk, dr Arianna de Cintio, pracownik naukowy University of La Laguna (ULL) w San Cristóbal de La Laguna na Teneryfie i IAC, dr Salvador Cardona-Barreiro z IAC i ULL oraz dr Noam Lliebeskind z Instytutu Astrofizyki w Poczdamie (Leibniz-Institute for Astrophysics Potsdam – AIP).

Według Arianny de Cintio, [o]dkrycie nowych skrajnie rozproszonych galaktyk może mieć olbrzymie znaczenie dla dyskusji naukowych nad teoriami formowania się i ewolucji galaktyk, a nawet może zapewnić nam pełniejszy wgląd w modele całego Wszechświata.

Wyniki badań zostały opublikowane 30 marca 2023 roku w specjalistycznym czasopiśmie „Astrophysical Journal Letters”.

Źródło: IAC