Odkryto osiem nowych super gorących gwiazd

Międzynarodowy zespół astronomów odkrył osiem najgorętszych gwiazd we Wszechświecie, wszystkie o temperaturze powierzchniowej wyższej niż 100 000 stopni Celsjusza.

Praca oparta jest na danych zebranych przy użyciu Southern African Large Telescope (SALT), największego pojedynczego teleskopu optycznego na półkuli południowej. W pracy opisano, jak badanie bogatych w hel podkarłów doprowadziło do odkrycia kilku bardzo gorących białych karłów i gwiazd na etapie przed białym karłem, z których najgorętsza ma temperaturę powierzchniową 180 000 stopni Celsjusza. Dla porównania, powierzchnia Słońca ma zaledwie 5 800 stopni.

Jedna ze zidentyfikowanych gwiazd jest centralną gwiazdą nowo odkrytej mgławicy planetarnej, której średnica wynosi jeden rok świetlny. Dwie z pozostałych to gwiazdy pulsujące, czyli zmienne. Wszystkie te gwiazdy znajdują się w zaawansowanym stadium cyklu życia i zbliżają się do końca swojego życia jako białe karły. Ze względu na ich niezwykle wysokie temperatury, każdy z tych nowo odkrytych obiektów jest ponad sto razy jaśniejszy od naszego Słońca, co jest uważane za niezwykłe dla gwiazdy typu biały karzeł.

Białe karły są mniej więcej tej samej wielkości co Ziemia, ale milion razy masywniejsze, o masie zbliżonej do Słońca. Są to najgęstsze istniejące gwiazdy, które składają się z normalnej materii. Gwiazdy na etapie przed białym karłem są kilka razy większe i skurczą się, aby stać się białymi karłami w ciągu kilku tysięcy lat.

Simon Jeffery, astronom z Armagh Observatory and Planetarium, który kierował badaniami, mówi: Gwiazdy o efektywnej temperaturze 100 000 stopni lub wyższej są niezwykle rzadkie. Znalezienie tak wielu takich gwiazd w naszym badaniu było prawdziwym zaskoczeniem. Te odkrycia pomogą zwiększyć nasze zrozumienie późnych etapów ewolucji gwiazd i pokazują, że SALT jest fantastycznym teleskopem dla naszego projektu. Dodaje: Ekscytująca była praca z doświadczonym zespołem, który wspólnie umożliwił odkrycie gwiazd, analizę ich atmosfer oraz odkrycie pulsacji i mgławicy w bardzo krótkim czasie.

Profesor Klaus Werner z Uniwersytetu w Tuebingen, który jest współautorem pracy, komentuje: Jestem dumny, że mogłem pomóc w opracowaniu tych przełomowych badań. Odkrycie ośmiu bardzo gorących białych karłów i gwiazd na etapie przed białym karłem oraz nowej mgławicy planetarnej jest ogromnie znaczące i mamy nadzieję, że te odkrycia pomogą nam rzucić nowe światło na formowanie się naszej Galaktyki.

Źródło: RAS

Na ilustracji: Obraz z przeglądu nieba skupiony na nowo odkrytej gwieździe O(H) SALT J203959.5-034117 (J2039). Źródło: Tom Watts (AOP), STScINASA, The Dark Energy Survey.