Odkrywanie tajemnicy czarnych dziur: naukowcy udostępniają publicznie kody gwiazdowe

img

Dzisiaj zespół COMPAS (Compact Object Mergers: Population Astrophysics and Statistics) ogłosił pierwszą publiczną wersję beta swojego kodu szybkiej syntezy populacji układów podwójnych (dostępny tutaj).

Początkowo kod został stworzony do badania obserwacji fal grawitacyjnych. Fale grawitacyjne to fale w czasoprzestrzeni, które promieniują ze zderzenia dwóch przyspieszających mas, takich jak gwiazdy neutronowe lub czarne dziury. COMPAS wykorzystuje modele ewolucji gwiazd podwójnych do prognozowania szybkości i właściwości tych kolizji.

Od tego czasu COMPAS rozszerzył się o inne obserwacyjne sygnatury ewolucji układów podwójnych. Różne obserwacje dostarczają nowych informacji na temat badań fal grawitacyjnych i pomagają uzupełnić obraz astrofizyki układów podwójnych.

Wiadomo, że większość masywnych gwiazd rodzi się w układach podwójnych. Interakcje między gwiazdami towarzyszącymi zmieniają ewolucję gwiazd i układu podwójnego. Fizyczne procesy, związane z tworzeniem i ewolucją układów podwójnych, obecnie są niepewne. Jednak naukowcy zaczynają je lepiej rozumieć poprzez obserwacje zjawisk astrofizycznych na różnych etapach ewolucji tych układów. Kod COMPAS łączy narzędzia do analizy statystycznej i selekcji modeli z szybką syntezą populacji, umożliwiając naukowcom głębsze wnikanie w ewolucję gwiazd i układów podwójnych.

Unravelling The Mystery Of Black Holes: Scientists Release Stellar Code To The Public