Odkrywanie tajemnicy powstania Księżyca

Theia

Naukowcy z Durham przeprowadzili nowe symulacje na tamtejszych superkomputerach, by zobaczyć, jak Księżyc mógł powstać po ogromnej kolizji z wczesną Ziemią 4,5 miliarda lat temu.

Astronomowie wykorzystali najnowszą wiedzę i nowe technologie do zbadania, jak powstawał nasz Księżyc. W swoich symulacjach komputerowych zderzyli starożytną planetę wielkości Marsa, zwaną Theia – która, jak się uważa, rzeczywiście istniała niegdyś w naszym Układzie Słonecznym – ze wczesną Ziemią.

Uzyskano bardzo różne wyniki w zależności od wielkości i kierunku obrotu, nadanego symulowanej planecie Theia, uwzględniając również całkowity brak jej rotacji. W jednym z wyników zderzenie połączyło oba te obiekty, podczas gdy na drugim, ekstremalnym końcu symulacji – doszło do zderzenia, lekkiego muśnięcia i ucieczki globu.

Co ciekawsze, gdy Theia nie miała żadnego nadanego jej w symulacji spinu, zderzenie powodowało powstanie samograwitującej bryły materiału o masie około 80% masy Księżyca. Kolejny obiekt podobny do Księżyca powstawał także po nadaniu jej niewielkiej wartości obrotu.

Badacze twierdzą, że takie właśnie skupisko materii, która w symulacjach osiada na orbicie wokół Ziemi już po zderzeniu, wzrastałoby z czasem poprzez „wymiatanie” i asymilowanie materiału z dysku pozostałości – kosmicznego gruzu, otaczającego naszą planetę.

Twór taki miałby również małe żelazne jądro, podobne do znanego nam jądra Księżyca, z zewnętrzną warstwą materiałów pochodzących z wczesnej Ziemi i planety Theia.

Badacze z Durham na tę chwilę ostrożnie twierdzą, że nie jest to jeszcze ostateczny dowód pochodzenia Księżyca. Uważają natomiast, że to bardzo interesujący punkt początkowy do dalszych badań. Planują też przeprowadzać dalsze symulacje ze zmieniającą się masą, prędkością i prędkością obrotu zarówno wczesnej Ziemi, jak i planety Theia – by zobaczyć, jaki wpływ mają te czynniki na powstawanie potencjalnego Księżyca.

Źródło: Durham’s Institute for Data Science

Na zdjęciu: Theia – hipotetyczna starożytna planeta we wczesnym Układzie Słonecznym, która mogła zderzyć się ze wczesną Ziemią około 4,5 miliarda lat temu, w wyniku czego powstałe wówczas szczątki zebrały się, tworząc wczesny Księżyc. Źródło: NASA/JPL-Caltech.