Odnaleziono stary lądownik marsjański Beagle 2

Beagle 2 na zdjęciu z sondy Mars Reconnaissance Orbiter
Agencja kosmiczne NASA i ESA poinformowały o sfotografowaniu starego lądownika marsjańskiego Beagle 2. Miał on lądować na Marsie w 2003 roku w ramach misji Mars Express, ale utracono wtedy kontakt z lądownikiem.

Zdjęcia wykonane przy użyciu amerykańskiej sondy Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) sugerują, że Beagle 2 wcale się nie rozbił, a mimo wszystko wylądował ma powierzchni Marsa. Obiekt, który może być lądownikiem, został odnaleziony na zdjęciach przez Michaela Croona, kiedyś członka zespołu misji Mars Express. Dalszych analiz tego i kolejnych zdjęć dokonały zespoły z Beagle 2, kamery HiRiSE sondy Mars Reconnaissance Orbiter, a także pracownicy NASA Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie w Kalifornii.

Wyniki analiz są następujące. Wykryte obiekty mają odpowiednie rozmiary, kształty i kolory pasujące do elementów Beagle 2. Jeden z elementów to prawdopodobnie sam lądownik z częściowo rozłożonymi panelami baterii słonecznych. Przy czym z czterech, którymi dysponował Beagle 2, rozłożyły się od jednego do trzech paneli. Naukowcy mówią, że może to wyjaśniać przyczynę braku kontaktu z Beagle 2 po lądowaniu, bowiem do wysunięcia anteny radiowej konieczne było najpierw pełne rozłożenie wszystkich paneli baterii słonecznych.

Badacze wskazują także na identyfikację pokrywy tylnej oraz głównego spadochronu. Z mniejszą pewnością sugerują z kolei dostrzeżenie poduszek powietrznych oraz przedniej osłony cieplnej. Cały lądownik po rozłożeniu baterii słonecznych ma rozmiary około 2 metrów, co jest na granicy zdolności rozdzielczej zdjęć z sondy Mars Reconnaissance Orbiter.

Dodatkowym argumentem za identyfikacją lądownika jest rozmieszczenie elementów w promieniu pięciu kilometrów od planowanego miejsca lądowania na obszarze o nazwie Isidis Planitia.

Beagle 2 był misją brytyjską. Doleciał na orbitę marsjańską na pokładzie sondy Mars Express, która należy do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA). 19 grudnia 2003 roku lądownik Beagle 2 odłączył się od sondy i po sześciu dniach miał dokonać lądowania na powierzchni Marsa. Niestety utracono z nim kontakt, a poszukiwania wykonane wtedy na podstawie zdjęć z sondy Mars Express i amerykańskiej Mars Odyssey nie dały rezultatu.

Natomiast sonda Mars Express ma się dobrze i przez cały czas znajduje się na orbicie wokół Marsa. W grudniu 2014 roku zdecydowano o przedłużeniu czasu trwania jej misji aż do 2018 roku.

Źródło: NASA, ESA

Stary lądownik Beagle 2 sfotografowany na powierzchni Marsa przez sondę Mars Reconnaissance Orbiter. Lądowanie Beagle 2 nastąpiło w 2003 roku, ale utracono kontakt z sondą. Źródło: HIRISE/NASA/Leicester.