ONZ uchwaliła Międzynarodowy Dzień Planetoid (International Asteroid Day)

Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło uchwałę o ustanowieniu dnia 30 czerwca Międzynarodowym Dniem Planetoid (ang. International Asteroid Day).

O decyzji podjętej 6 grudnia 2016 r. podczas 71. sesji Zgromadzenia Ogólnego ONZ poinformowało Biuro ONZ ds. Przestrzeni Kosmicznej (UNOOSA). ONZ była przychylna propozycji złożonej przez Association of Space Explorers (ASE), która zrzesza astronautów, kosmonautów i tajkonautów. Propozycja była także wspierana przez Komitet Pokojowego Wykorzystania Przestrzeni Kosmicznej (COPUOS).

Celem uchwalenia Międzynarodowego Dnia Planetoid (Międzynarodowego Dnia Asteroid) jest zwiększanie świadomości społeczeństw w różnych krajach odnośnie zagrożeń ewentualnym upadkiem planetoidy. Datę wybrano nieprzypadkowo, bowiem 30 czerwca 1908 roku na Syberii miała miejsce tzw. katastrofa tunguska. Wybuch nad syberyjską tajgą zniszczył wielki obszar terenu, nawet 200 tysięcy hektarów.

Association of Space Explorers przyjęła 3 grudnia 2014 r. deklarację "100X Asteroid Declaration", w której ustalono trzy cele:
1) Użycie dostępnych technologii do wykrywania i śledzenia planetoid bliskich Ziemi (NEA), które stanowią zagrożenie dla populacji ludzkich - przy działaniach rządowych, prywatnych oraz ze strony różnych organizacji.
2) Gwałtowne przyspieszenie (100x) odryć i śledzenia planetoid NEA do 100 tysięcy rocznie, w ciągu następnej dekady.
3) Globalne uznanie Dnia Planetoid, aby zwiększyć świadomość ryzyka ze strony planetoid i zwiększenia wysiłków w celu ochrony przed upadkami takich obiektów.

Trzeci z celów został osiągnięty dzięki uchwale ONZ.

Po raz pierwszy Dzień Planetoid (Asteroid Day) odbył się 30 czerwca 2015 r. Powtórzono go 30 czerwca 2016 r., kiedy to w różnych miejscach, w aż 72 krajach, odbyło się ponad 500 edukacyjnych imprez. Szacuje się, ze wzięło w nich udział ponad 150 tysięcy osób plus milion ludzi za pośrednictwem internetu.

„Wszystkiego najlepszego dla Dnia Planetoid. Mamy tylko jedną Ziemię, więc zróbmy wszystko, aby ją chronić.” - powiedział brytyjski astronauta Tim Peake.

Z kolei pomysłodawcy Dnia Planetoid, dr Brian May, Danica Remy, Grig Richters, Rusty Schweickart, oświadczyli: "Zorganizowaliśmy coroczne wydarzenie, aby zwiększyć świadomość zagrożenia ze strony planetoid i zwiększyć szanse na zjednoczenie gatunku ludzkiego dla prostego celu: ochrony naszej planetoid przed upadkami planetoid. Jest to jedyna katastrofa naturalna, przed którą wiemy jak się ochronić, jeśli będziemy będziemy wspólnie działać w kierunku globalnego rozwiązania. Wszyscy jesteśmy załogą statku kosmicznego Ziemia."