Oszacowano ile nowych kraterów powstaje na Marsie każdego roku

Nowe kratery na Marsie
Naukowcy wykorzystali zdjęcia z sondy Mars Reconnaissance Orbiter do oszacowania jak często Mars jest bombardowany przez niewielkie planetoidy lub fragmenty komet. Amerykańska sonda fotografuje Marsa od 2006 roku. Na niektórych zdjęciach danego obszaru widać różnice pomiędzy fotografiami wykonanymi w różnych latach. Do porównań wykorzystano także zdjęcia z innych sond krążących wokół Marsa. Wyniki zostały opublikowane w czasopiśmie „Icarus”.

Zespół kierowany przez Ingrid Daubar z Uniwersytetu Arizony w Tucson (USA) zidentyfikował 248 nowych kraterów uderzeniowych na powierzchni Marsa, które powstały w ciągu ostatnich lat. Ekstrapolując wynik na całą powierzchnię planety naukowcy szacują, że w Marsa uderza co najmniej 200 obiektów rocznie. Są one niewielkie, zwykle nie przekraczające 1 lub 2 metrów średnicy. W przypadku Ziemi obiekty tej wielkości raczej nie mają szans na dotarcie do powierzchni, gdyż nasza atmosfera jest gęstsza niż marsjańska.

Opis zdjęcia:

Zdjęcia z sondy Mars Reconnaissance Orbiter, które dokumentują nowo powstałą grupę kraterów na Marsie. Zdjęcie u góry po lewej zostało wykonane 15.08.2010 r., a po prawej 24.05.2011 r. Źródło: NASA/JPL-Caltech/MSSS/Univ. of Arizona.