Parker Solar Probe przelatuje siódmy raz blisko Słońca

psp-wizja-artystyczna

Amerykańska sonda Parker Solar Probe po raz siódmy zbliżyła się do Słońca. Statek krążący wokół naszej gwiazdy przeleciał przez peryhelium swojej obecnej orbity 17 stycznia.

Misja NASA Parker Solar Probe ma docelowo zbliżyć się do Słońca na odległość ok. 6 mln km. Już teraz jednak korzystając co jakiś czas z asysty grawitacyjnej Wenus zmniejsza regularnie swoją orbitę.

Podczas poprzedniego, szóstego bliskiego przelotu we wrześniu 2020 r. statek znalazł się w odległości 13,5 mln km od powierzchni Słońca. Teraz znajdując się na tej samej orbicie rekord został 17 stycznia 2021 r. wyrównany i znów sonda znalazła się w takiej odległości.

Profil misji Parker Solar Probe. Na górnym obrazku rzut z góry na kolejne orbity sondy. Na dolnym zmiany w odległości sondy od Słońca. Na zielono zaznaczono już przebytą drogę. Stan na 23 stycznia 2021 r. Źródło: NASA.

Podczas przelotu przez peryhelium na statku uruchamiane są urządzenia badawcze i przez około tydzień rejestrowane są dane naukowe. Położenie statku na orbicie względem Ziemi umożliwiło też zaangażować w ten bliski przelot kilka innych statków kosmicznych i około 40 obserwatoriów na naszej planecie. Skoordynowana akcja badania Słońca w czasie, gdy tak blisko przelatuje obok niego statek kosmiczny pozwala szerzej spojrzeć na aktywność naszej gwiazdy i połączyć dane z różnych źródeł dotyczące zjawisk na niej zachodzących. W akcji wzięły udział: europejski statek Solar Orbiter, europejsko-japońska sonda do Merkurego BepiColombo, amerykańskie sondy STEREO i SDO.

Zakończyły się dopiero dwa z planowanych siedmiu lat działania sondy Parker Solar Probe. Głównym celem misji jest dokładniejsze zbadanie aktywności Słońca, lepsze poznanie zjawisk zachodzących w zewnętrznej atmosferze Słońca czyli w koronie słonecznej i ustalenie struktury i dynamiki pól elektrycznych i magnetycznych w miejscach, które są źródłami wiatru słonecznego, dochodzącego do Ziemi.

Lepsze zrozumienie dynamiki korony słonecznej pozwoli dokładniej przewidywać zjawiska związane z pogodą kosmiczną, która ma wpływ na naszą planetę.

W 2021 roku statek Parker Solar Probe jeszcze trzy razy zbliży się do Słońca. W lutym znajdzie się w strefie oddziaływania grawitacyjnego Wenus, które ponownie zmniejszy jego orbitę. Kolejne przeloty przez peryhelium nastąpią 29 kwietnia i 9 sierpnia. Kolejna asysta grawitacyjna Wenus nastąpi 16 października. Miesiąc po niej, 21 listopada sonda zbliży się na rekordowe 8,5 mln km do Słońca.

Na zdjęciu: Wizja artystyczna sondy Parker Solar Probe obok Słońca. Źródło: NASA/JHAPL/Steve Gribben.