Pierwsza indyjska misja na Marsa

Start rakiety PSLV-C25 z sondą Mars Orbiter Mission
5 listopada 2013 r. wystartowała pierwsza misja kosmiczna na Marsa prowadzona przez Indie. Do tej pory Indie nie podejmowały prób wystrzelenia sond międzyplanetarnych, natomiast Indyjska Organizacja Badań Kosmicznych (ISRO - Indian Space Research Organisation) ma na swoim koncie udaną misję sondy księżycowej Chandrayaan-1.

Start nastąpił o godzinie 9:08 czasu uniwersalnego (GMT) z kosmodromu Sriharikota (Satish Dhawan Space Centre (SDSC) SHAR). Marsjański orbiter został wystrzelony w Kosmos za pomocą indyjskiej rakiety Polar Satellite Launch Vehicle w ramach jej 25. startu (PSLV-C25). Początkowo znalazł się na orbicie okołoziemskiej o perygeum 248,4 km, apogeum 23550 km oraz nachyleniu 19.27 stopni względem równika. Oddzielenie od rakiety nośnej nastąpiło po 44 minutach lotu. Rozłożenie paneli baterii słonecznych również zakończyło się sukcesem. Jak podaje indyjska agencja kosmiczna, wszystkie systemy sondy działają poprawnie.

Kolejnymi etapami będzie seria manewrów, które 1 grudnia skierują sondę w podróż na Marsa. Po 300 dniach podróży, we wrześniu 2014 roku, sonda powinna dotrzeć na orbitę wokół Marsa.

Misja nosi nazwę Mars Orbiter Mission (MOM), ale nieoficjalnie jest też określana jako Mangalyaan, w nawiązaniu do misji Chandrayaan.

Koszt projektu to 4,5 miliarda rupii, co odpowiada 73 milionom dolarów. W porównaniu z budżetami misji amerykańskich jest to niewiele. Na przykład szykowany przez NASA do wystrzelenia w listopadzie marsjański próbnik Maven to projekt o budżecie 455 milionów dolarów.

Źródło: ISRO - Indian Space Research Organisation

Start indyjskiej rakiety nośnej PSLV-C25, która 5 listopada 2013 r. wyniosła w Kosmos sondę Mars Orbiter Mission (MOM) - pierwszą indyjską misję na Marsa. Źródło: ISRO.