Pierwsza indyjska sonda leci na Księżyc

Start! Kosmodrom Sriharikota. Źrodło: http://www.isro.org

22 października indyjska sonda Chandrayaan-1 wystartowała z kosmodromu Sriharikota na wschodnim wybrzeżu Indii. Niemal do ostatniej chwili na tym obszarze szalaly deszcze monsunowe. Sonda Chandrayaan-1, przymocowana do rakiety Polar Satellite Launch Vehicle, została wyniesiony na orbitę okołoziemską. Po odłączeniu od czwartego stopnia rakiety sonda zaczęła stopniowo podnosić swoją orbitę przy użyciu własnych silników, aż do wejścia na orbitę wokół Księżyca. Po dwu tygodniach, 8 listopada, odpali silniki po raz kolejny, by wejść na księżycową orbitę okołobiegunową krążąc na wysokości 100 km ponad powierzchnią Srebrnego Globu.

W stronę Księżyca poleciało niemal 14 ton sprzętu, z czego aparatura naukowa waży jedyne 60 kg. Około 15 listopada 30-kilogramowy lądownik odłączy się od orbitera i, dzięki własnym silnikom hamującym, wejdzie na tajektorię kolizyjną z Księżycem i wyląduje, a raczej upadnie na powierzchnię Księżyca. W trakcie półgodzinnego spadania lądownik przekaże zdobyte po drodze informacje do macierzystego orbitera.

Zdj. Kolejne orbity sondy w drodze na Księżyc. Źrodło: http://www.isro.org

Zadaniem sondy jest "odkrycie  tajemnic Księżyca", a w tym: uzyskanie szczegółowej mapy składu chemicznego pokazującej rozkład minerałów na powierzchni  Księżca oraz dokładnej trójwymiarowej mapy terenu. Badane będą wpływy cząsteczek wiatru słonecznego na powierzchniowe warstwy gleby Księżyca oraz poszukiwane będą pokłady lodu wodnego uwięzione być może w kraterach blisko biegunów. Wskazuje na to wysokie stężenie wodoru na tych obszarach odkryte w czasie poprzednich misji.

Chandrayaan-1 w sanskrycie oznacza Księżycowy Statek 1 i jest pierwszą indyjską sondą, która opuści orbitę Ziemi.  Instrumenty pokładowe pochodzą nie tylko z Indii, ale swój udział w misji miała również Europejska Agencja Kosmiczna, amerkańska NASA oraz Bułgaria. Misja ma potrwać 2 lata, jej koszt to 80 milionów dolarów.

Zdj. Sonda Chandrayaan-1 w czasie testów. Źrodło: http://www.isro.org