Pierwsza rotacja na Chińskiej Stacji Kosmicznej zakończona

img

We wrześniu zakończyła się najdłuższa w historii chińska kosmiczna misja załogowa. Trzech astronautów wróciło z Chińskiej Stacji Kosmicznej (Tiangong) na Ziemię w statku Shenzhou 12.

Misja Shenzhou 12 zakończyła się udanym lądowaniem w rejonie Dongfeng na Pustynii Gobi. Kapsuła wylądowała miękko na spadochronach 17 września 2021 r. na Ziemię wróciła pierwsza załoga stacji kosmicznej Tiangong, która spędziła w jedynym na razie module stacji Tianhe trzy miesiące.

Astronauci którzy wzięli udział w 1. Ekspedycji do stacji Tiangong to: Nie Haisheng (był to jego 3. lot w kosmos), Liu Boming (2. misja kosmiczna) oraz Tang Hongbo (pierwszy lot). Załoga poleciała do stacji w czerwcu. Jej głównym zadaniem była aktywacja systemów stacji i przygotowanie jej pod dalszą rozbudowę. Podczas pobytu astronauci wykonali dwa spacery kosmiczne montujące sprzęt na zewnątrz modułu.

Shenzhou 12 była 7. misją załogową Chin w historii. Do tej pory był to ich najdłuższy lot orbitalny. W październiku do stacji kosmicznej poleci kolejna załoga w statku Shenzhou 13. Tym razem ekspedycja potrwa już prawdopodobnie pół roku.

Już 20 września, czyli 3 dni po powrocie pierwszej załogi do stacji Tiangong poleciał bezzałogowy statek towarowy Tianzhou 3. Prawie 6 ton zaopatrzenia zostało wysłane za pomocą rakiety Długi Marsz 7, startującej z kosmodromu Wenchang.

img
Grafika prezentująca statek Tianzhou 3 dokujący do modułu Tianhe. Do Tianhe w przednim porcie pozostaje zadokowany statek Tianzhou 2. Źródło: Guo Zhongzheng/Xinhua.

Tianzhou 3 to druga misja towarowa do stacji Tiangong. Pierwszy Tianzhou 2 dostarczył towar w maju i był pierwszym statkiem, który zadokował z modułem Tianhe. Nadal pozostaje do niego przyłączony. Tianzhou 3 po umieszczeniu na wstępnej orbicie wykonał serię manewrów, dzięki którym zbliżył się a następnie zadokował do Tianhe, około 7 godzin po starcie.

Na podstawie: Xinhua/SN

Na zdjęciu: Załoga misji Shenzhou 12 po wylądowaniu. Od lewej: Tang Hongbo, Nie Haisheng, i Liu Boming. Źródło: Xinhua/Ju Zhenhua.