Pierwsze obrazy z ponownie uruchomionego teleskopu Hubble'a

Galaktyki ARP-MADORE2115-273 i ARP-MADORE0002-503

Teleskop Hubble'a wrócił do pełnych operacji naukowych po korekcie anomalii, która wystąpiła 13 czerwca 2021 r. na komputerze zarządzającym operacjami naukowymi teleskopu. Praca naukowa Hubble'a została wznowiona 17 lipca o godzinie 19:18 CEST (czas letni środkowoeuropejski). Wśród pierwszych celów obserwacji znalazły się gromady kuliste gwiazd w innych galaktykach, zorze polarne na Jowiszu, a także galaktyki o nietypowych kształtach.

Interakcje między galaktykami, które prowadzą do powstawania obiektów o skomplikowanych, nieregularnych kształtach, są badane przez Julianne Dalcanton z University of Washington w Seattle (USA). Jeden z takich obiektów, ARP-MADORE2115-273, można zobaczyć na lewym zdjęciu na górze. Jest to rzadki przykład oddziałującej pary galaktyk nieba południowego. Teleskop Hubble'a pozwolił na zobaczenie tego intrygującego obiektu w wysokiej rozdzielczości. ARP-MADORE2115-273 znajduje się 297 milionów lat świetlnych od nas. Wcześniej sądzono, że patrzymy na system „pierścieni kolizyjnych” utworzonych w wyniku czołowego zderzenia i połączenia dwóch galaktyk. Nowe obserwacje Hubble'a pokazują, że zachodząca między tymi galaktykami interakcja jest znacznie bardziej złożona i skutkuje tworzeniem nowych gwiazd i obłoków pyłu.

Znajdujący się na prawym zdjęciu ARP-MADORE0002-503 to z kolei duża galaktyka spiralna o niezwykłych, rozciągniętych ramionach, znajdująca się w odległości 490 milionów lat świetlnych od nas. Jej ramiona rozciągają się na 163 000 lat świetlnych, co czyni ją trzykrotnie bardziej rozległą niż Droga Mleczna. Podczas gdy większość galaktyk dyskowych ma parzystą liczbę ramion spiralnych, ta ma ich trzy.

Na poniższym filmie można zobaczyć podsumowanie 32-letniej pracy Teleskopu Hubble'a:

Kosmiczny Teleskop Hubble'a to projekt międzynarodowej współpracy NASA i ESA (Europejskiej Agencji Kosmicznej). Goddard Space Flight Center NASA w Greenbelt w stanie Maryland zarządza teleskopem. Space Telescope Science Institute (STScI) w Baltimore w stanie Maryland prowadzi operacje naukowe Hubble'a. STScI jest obsługiwane dla NASA przez Association of Universities for Research in Astronomy w Waszyngtonie.

Na ilustracji: Galaktyki ARP-MADORE2115-273 i ARP-MADORE0002-503. Źródło: NASA, ESA, STScI, Julianne Dalcanton (University of Washington ) oraz Alyssa Pagan (STScI)