Pierwszy całkowity przegląd nieba WISE

Plejady oczami WISE. Źródło NASA/JPL-Caltech/UCLA

Satelita Wide-field Infrared Survey Explorer – WISE – 17 lipca 2010 r. ukończył pierwszy przegląd całego nieba. Podczas misji uzyskano 1,3 mln obrazów. Niektóre z nich poddano obróbce i sklejeniu z innymi, tworząc nowy obraz. Tak powstało zdjęcie Plejad, znanych jako Siedem Sióstr, zanurzonych w kłaczkowatym pyle. Obszar obrazu to siedem stopni kw. - tyle co 35 tarcz Księżyca w pełni. Zdjęcie pokazuje możliwości teleskopu w wykonywaniu szerokich ujęć rozległych obszarów kosmosu. Nowe zdjęcie tego regionu zrobiono w lutym. Podczerwone światło zarejestrowano czterema detektorami WISE. Teraz widać rozległą chmurę pyłową, przez którą przechodzą Plejady i inne gwiazdy gromady. Światło podczerwone ujawnia również, które gwiazdy gromady są mniejsze i chłodniejsze.

Pierwsze publikacje danych WISE, pokrywające 80% nieba, zostaną udostępnione społeczności astronomicznej w maju przyszłego roku. Misja, trwająca od grudnia ubiegłego roku, polega na skanowaniu paskowym podczas okrążania biegunów globu. WISE zawsze znajduje się na granicy dnia i nocy. Gdy Ziemia okrąża Słońce teleskop rejestruje nowe obszary nieba. Pełny obraz całego nieba WISE uzyskał po sześciu miesiącach, czyli po okresie potrzebnym Ziemi na przebycie połowy drogi dookoła Słońca.

Przez kolejne trzy miesiące znów zostaną wykonane mapy połowy nieba, dzięki czemu wzrośnie jakość danych z teleskopu. Ujawni sie wiele planetoid, gwiazd i galaktyk. Mapowanie pomoże astronomom zorientować się w zachodzących na niebie zmianach. Misja dobiegnie końca, gdy wyczerpią się zapasy stałego wodoru chłodzącego detektory podczerwieni i instrumenty przestaną działać.

Dotychczas WISE zaobserwował ponad 100 000 planetoid – zarówno znanych jak i nowo odkrytych.Większość z nich znajduje się w głównym pasie między orbitami Marsa i Jowisza. Około 90 obiektów przechodzi dość blisko Ziemi. WISE odkrył także ponad tuzin komet znajdujących się bardzo daleko od Ziemi.

Misja daje niezwykłą możliwość wyszukiwania blasku zarówno chłodnych gwiazd – brązowych karłów jak i jasnych odległych energetycznych galaktyk. Takie galaktyki nazywa się ultrajasnymi galaktykami podczerwonymi. Satelita WISE może określić ich jasność. Jest zdolny zaobserwować wszystkie obiekty emitujące promieniowanie podczerwone od planetoid do kwazarów. Może się zdarzyć, że satelita dokona odkrycia obiektów, których istnienia naukowcy jeszcze nie przewidzieli.

Źródło: Karolina Wojtkowska