Pierwszy udany lot atmosferyczny na Marsie!

Drog Ingenuity na Marsie

Dron Ingenuity agencji NASA wykonał pierwszy udany lot na Marsie. Historyczny, pierwszy kontrolowany lot powietrzny na innej planecie niż Ziemia został wykonany 19 kwietnia. Z danych przekazanych za pośrednictwem łazika Perseverance wynika, że zadanie przebiegło pomyślnie. Zespół misji analizuje dalej napływające dane.

Dron Ingenuity został sprowadzony na powierzchnię Marsa przez łazik Perseverance wysłany przez NASA w kierunku Czerwonej Planety w 2020 r. Początkowo helikopter znajdował się pod korpusem łazika, gdy ten przechodził pierwsze testy swoich systemów po wylądowaniu.

Przeczytaj też: Pierwsze nagranie z jazdy łazika na Marsie. Przygotowania do wypuszczenia drona (Kronika łazika Perseverance #2)

W końcu w kwietniu wyznaczono planowane miejsce testów lotu drona i Ingenuity został wypuszczony przez łazik na płaskim terenie w pobliżu miejsca lądowania.

Historyczny lot rozpoczął się 19 kwietnia 2021 r. o 9.34 czasu polskiego. Zadaniem pierwszego próbnego lotu było wzniesienie się na wysokość 3 m, pozostanie na tej wysokości przez 30 sekund i zniżenie się wraz z lądowaniem w tym samym miejscu. Z danych przesłanych przez dron wynika, że profil lotu został w całości wykonany i trwał 39 sekund.

Sekwencja zdjęć dokumentujących pierwszy lot drona Ingenuity. Źródło: NASA/JPL-Caltech.

Zdjęcie z pokładu drona Ingenuity podczas pierwszego lotu w atmosferze Marsa. Widać cień rzucany przez helikopter na powierzchnię. Źródło: NASA/JPL-Caltech.

Ingenuity to ważący niecałe 2 kg autonomiczny dwuwirnikowy helikopter. Jego misja nie ma celów naukowych, a jest jedynie demonstracją możliwości wykonywania autonomicznego kontrolowanego lotu w marsjańskiej atmosferze.

Największymi trudnościami w rozwoju drona było zupełnie inne środowisko panujące na Marsie, którego nie da się dokładnie odwzorować podczas testów na Ziemi. Marsjańska atmosfera stanowi około 1% ciśnienia tej ziemskiej, a Mars przyciąga siłą grawitacyjną 3-krotnie mniejszą niż nasza planeta.

Za rozwój i budowę drona Ingenuity odpowiadał zespół w ośrodku Jet Propulsion Laboratory, tym samym, który był konstruktorem łazika Perseverance i wszystkich innych amerykańskich powierzchniowych misji marsjańskich.

Trwa 16. dzień marsjański misji drona. Teraz zespół przez trzy najbliższe dni będzie analizował napływające z testu dane i planował drugi lot, który nastąpi najwcześniej 22 kwietnia. Czas goni inżynierów NASA, gdyż na testy drona mogą poświęcić maksymalnie miesiąc od jego wypuszczenia. Później łazik Perseverance, który pośredniczy w komunikacji z helikopterem i dokumentuje jego działania będzie musiał rozpocząć swoją główną naukową misję.

Na zdjęciu: Ingenuity podczas testu wirników przeprowadzonego 7 kwietnia 2021 r.