Pierwszy w 2020 roku lot rakiety Electron

img

Z kosmodromu na półwyspie Mahia w Nowej Zelandii, pierwszy raz w tym roku, wystartowała rakieta Electron. Ładunkiem misji był tajny satelita NROL-151 Narodowego Biura Rozpoznania Stanów Zjednoczonych.

Rakieta Electron wystartowała 31 stycznia o 3.56 czasu polskiego. Lot, oznaczony nazwą Birds of a Feather, przebiegł zgodnie z planem i satelita NROL-151 został wypuszczony na prawidłowej orbicie. NRO nie podało informacji o właściwościach czy przeznaczeniu wysłanego satelity.

Była to pierwsza misja przeprowadzona dla Narodowego Biura Rozpoznania USA przez firmę Rocket Lab – operatora rakiety Electron. Kontrakt na misję został przyznany w ramach przetargu Rapid Acquisition of a Small Rocket (RASR) – nowego sposobu kupowania przez NRO miejsc na komercyjnych rakietach dla niewielkich satelitów.

Źródło: Rocket Lab.

Był to pierwszy start rakiety Electron w 2020 roku i jedenasty w historii. W poprzednim roku firma Rocket Lab przeprowadziła 6 misji orbitalnych, wysyłając w nich 20 ładunków.

Obecnie firma rozwija technologię odzyskiwania dolnych stopni swoich rakiet. W opisywanej tutaj misji pierwszy człon rakiety wyposażono w silniczki reakcyjne kontroli orientacji i sensory rejestrujące parametry lotu atmosferycznego. Podobne testy były wykonywane też podczas poprzedniego lotu.

W kolejnych misjach dolny stopień ma zostać wyposażony w spadochrony, które umożliwią mu łagodne wodowanie. Na dalszym etapie opadające na spadochronach człony mają być przechwytywane przez helikopter.

Rocket Lab rozbudowuje też infrastrukturę naziemną. W grudniu 2019 roku otwarto stanowisko startowe rakiety w ośrodku Wallops w Virginii. Trwa też budowa drugiej wyrzutni w Mahia.

Misja rakiety Electron była siódmym startem orbitalnym w 2020 roku.

Na podstawie: Rocket Lab

Na zdjęciu: Rakieta Electron przed startem do misji z satelitą NROL-151. Źródło: Rocket Lab.