Planowana misja na Europę wchodzi w fazę B

Po udanym zakończeniu fazy wstępnych planów w lutym tego roku misja NASA mająca na celu dokładne zbadanie księżyca Jowisza, Europy, otrzymała zielone światło na przejście do kolejnego etapu projektowego.

Każda misja kosmiczna planowana przez naukowców i inżynierów z NASA musi najpierw z powodzeniem „zaliczyć” poszczególne etapy i oceny specjalistów. Ma to na celu dowiedzenie, że dana misja spełnia wszystkie założone kryteria umożliwiające jej wykonanie. Przykładowo, przejście przez fazę A oznacza zaakceptowanie studium koncepcyjne projektu i wstępnych analiz jego wykonalności, a faza B to etap wczesnego projektowania. Przejście z fazy B do fazy C oznacza w praktyce realne wykonanie projektu statku kosmicznego oraz jego przetestowanie i wystrzelenie.

W przypadku misji „europejskiej” faza A oznaczała między innymi wybór instrumentów badawczych, jakie miały ostatecznie znaleźć się na pokładzie sondy. W fazie tej częściowo przetestowano też niektóre jej komponenty. Przypomnijmy, że głównym celem opracowywanej misji jest bliższe przyjrzenie się potencjalnie nadającemu się do zamieszkania satelicie Jowisza – pokrytej lodem oraz, według wszelkiego prawdopodobieństwa, ciekłą wodą, Europie.

Co dalej? Na wyniki badań trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. Start rakiety z sondą planowany jest na dziś dzień na rok 2020. Po dotarciu w okolice Jowisza sonda ma okrążać go z okresem około dwóch tygodni, wykonując co najmniej czterdzieści bliższych przelotów obok Europy. Badana będzie między innymi struktura tego lodowego księżyca i skład chemiczny pokrywającego go oceanu. Efektem misji będą też oczywiście tysiące nowych zdjęć Europy, wykonanych w najwyższej jak dotąd rozdzielczości.

Źródło: NASA/astronomy.com