Polacy badają kolejny obiekt spoza Układu Słonecznego

C/2019 Q4 (Borisov) - Gemini North

8 września 2019 roku zespół naukowy z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie potwierdził identyfikację kolejnego niewielkiego, skalistego obiektu pochodzącego spoza Układu Słonecznego. Został on pierwotnie odkryty 30 sierpnia tego roku przez ukraińskiego astronoma-amatora, Gennadiego Borysowa.

Nowo uzyskane dane na temat obiektu, w tym dokładne parametry jego orbity, zostały przesłane do Minor Planet Center (MPC) – bazy danych obserwacyjnych dla  małych ciał (planetoid i komet). MPC zajmuje się precyzyjnym obliczaniem orbit takich obiektów i publikuje te informacje w wydawanym przez siebie „Minor Planet Circulars”.

Obiekt nosi oznaczenie gb00234, jest również znany pod nazwą C/2019 Q4 (Borisov). Jego identyfikacja była możliwa dzięki autorskiemu oprogramowaniu Interstellar Crusher, którego zadanie polega na monitorowaniu strony Possible Comet Confirmation Page i automatycznym wyszukiwaniu w bazie nowo odkrywanych przez naukowców z całego świata komet i planetoid ciał o specyficznych orbitach hiperbolicznych, mogących świadczyć o ich „pozasłonecznym” pochodzeniu. Znane dziś parametry orbitalne wskazują przy tym na hiperboliczną nadwyżkę prędkości rzędu 30 km/s – jest to wartość porównywalna z nadwyżką prędkości w przypadku słynnej międzygwiazdowej planetoidy `Oumuamua (26 km/s).

Polski zespół wraz ze współpracownikami z innych ośrodków naukowych zaobserwował następnie zidentyfikowany obiekt z użyciem Teleskopu Williama Herschela (La Palma) i teleskopu Gemini North (Mauna Kea). Uzyskane zdjęcia ukazują rozciągłą komę i szeroki, krótki warkocz skierowany w kierunku przeciwnym do Słońca. Wszystko wskazuje zatem na to, że mamy do czynienia nie tylko z drugim już niewielkim ciałem pochodzącym spoza Układu Słonecznego, ale także z pierwszą znaną międzygwiazdową kometą.

Warunki do bardziej szczegółowych obserwacji gb00234 są obecnie trudne, ale z czasem będą się one poprawiać. Kometa znajdzie się najbliżej Słońca w grudniu 2019 roku.

Źródło: The Astronomer's Telegram

C/2019 Q4 (Borisov)

Na zdjęciu: Kometa gb00234. Zdjęcie wykonane za pomocą teleskopu CFHT w dniu 10 września 2019 roku. Źródło: Canada-France-Hawaii Telescope.

Na zdjęciu powyżej: Kometa gb00234/C/2019 Q4 (Borisov). Zdjęcie wykonane za pomocą teleskopu Gemini i instrumentu GMOS (Gemini North Multi-Object Spectrograph) na Hawajach. Składają się na nie 4 trwające 60-sekund ekspozycje w filtrach r i g. Niebiesko-czerwone kreski to gwiazdy tła, sztucznie"wydłużone przez ruch własny komety. Źródło: Travis Rector/Gemini Observatory/NSF/AURA.