Przejdź do treści

Polacy na 8. Międzynarodowej Konferencji Napędów Kosmicznych

Przedstwiciele Polski na SP 2022

Od 9 do 13 maja 2022 roku w Estoril w Portugali odbyła się 8. Międzynarodowa Konferencja Napędów Kosmicznych, zorganizowana przez Francuskie Stowarzyszenie Lotniczo-Astronautyczne i Europejską Agencją Kosmiczną (ESA). Wzięło w niej udział ponad 700 specjalistów z ponad 30 krajów, w tym przedstawiciele Polski z Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.

Konferencja Space Propulsion 2022 (SP 2022), czyli Międzynarodowa Konferencja Napędów Kosmicznych, zorganizowana została przez Francuskie Stowarzyszenie Lotniczo-Astronautyczne (3AF) w ścisłej współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA). Stanowi ona forum wspierające przygotowanie przyszłych działań we wszystkich dziedzinach napędu kosmicznego. Program wydarzenia obejmował kwestie programowe i techniczne oraz promował wymianę poglądów i informacji w dwóch głównych obszarach napędów: satelitów i rakiet kosmicznych.

Instytut Lotnictwa zaprezentował na swoim stoisku satelitarny moduł napędowy wykorzystujący nadtlenek wodoru o stężeniu 98%, silnik na ciekłe ekologiczne hipergoliczne materiały pędne oraz ekologiczny silnik rakietowy o regulowanej wartości ciągu. Stoisko Instytutu odwiedziło kilkaset osób, w tym wiele osób decyzyjnych z wiodących graczy sektora kosmicznego. Przedstawicielom Instytutu udało się także nawiązać szereg kontaktów, które mogą zaowocować przyszłą współpracą.

Prezentacje przedstawicieli Instytutu zostały bardzo pozytywnie ocenione przez uczestników Forum, a odniesienia do projektów Instytutu znalazły się w szeregu prezentacji innych podmiotów, w tym w prezentacji plenerowej o ekologicznych napędach satelitarnych.

W takcie konferencji prezentacje przedstawili:

  • Jakub Gramatyka: “Fluidic Subsystem Trade-off and Architecture Selection for POLON Microsatellite Propulsion Module”.
  • Dawid Cieśliński: “Development of throttling capabilities of LRE utilizing High-Test Peroxide as oxidizer”.
  • Adrian Parzybut: “Development of 1N green monopropellant thruster. Testing of most promising catalyst beds for 98% Hydrogen Peroxide”.
  • Adam Okniński: “The Green Dozen – twelve promising developments for European spacecraft and space transportation propulsion technology”.
  • Przemysław Paszkiewicz: “Investigation on a sub-Newton electrothermal thruster using 98% hydrogen peroxide”.
     

Przemysław Paszkiewicz był także członkiem komisji oceniającej artykuły doktorantów, która wyłoniła najlepsze zgłoszenia w ramach konkursu 3AF i ESA. Instytutu Lotnictwa wziął udział w konferencji dzięki projektowi „Rozwój badań kosmicznych” (nr PPI/APM/2018/1/00032/U/001) finansowanemu przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej.

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa należy do najnowocześniejszych placówek badawczych w Europie, a jej tradycje sięgają 1926 roku. Instytut ściśle współpracuje ze światowymi potentatami przemysłu lotniczego, takimi jak General Electric, Airbus czy Pratt & Whitney, oraz instytucjami z branży kosmicznej, w tym z ESA. Strategicznymi obszarami badawczymi Instytutu są technologie lotnicze, kosmiczne oraz bezzałogowe. Prowadzone są tutaj także badania i usługi dla przemysłu krajowego i zagranicznego w obszarze technologii materiałowych, kompozytowych, przyrostowych, teledetekcyjnych, energetycznych oraz wydobywczych.

Źródło: Instytut Lotnictwa

Opracowanie: Paweł Z. Grochowalski

Reklama