Ponad pół miliona użytkowników portalu Uranii w kwietniu

Portal Uranii (www.urania.edu.pl) w dniu 26 maja 2020 r.

Miesiąc kwiecień okazał się rekordowy w historii internetowego portalu Urania, dostępnego pod adresem www.urania.edu.pl. Portal odwiedziło w tym miesiącu ponad 559 tysięcy użytkowników!

Liczba użytkowników portalu sukcesywnie rośnie, w ostatnich miesiącach przekracza 300 tysięcy miesięcznie. Ale kwiecień okazał się rekordowy pod względem popularności portalu w społeczeństwie.

„Czy to efekt zwiększonego użytkowania internetu przez Polaków z powodu restrykcji związanych z koronawirusem? Zapewne trochę tak, ale w kwietniu była też inna sprawa, która przyciągnęła uwagę wielu osób. To satelity Starlink, wysyłane na orbitę przez firmę SpaceX, należącą do Elona Muska. Z materiałów przygotowanych przez naszą redakcję na temat tych satelitów, skorzystało w kwietniu mnóstwo użytkowników” - wskazuje dr Krzysztof Czart, redaktor naczelny portalu Urania.

Portal dostępny jest pod adresem www.urania.edu.pl. Dla odróżnienia od czasopisma drukowanego „Urania – Postępy Astronomii”, jego pełna nazwa to Urania – Polski Portal Astronomiczny. Portal regularnie publikuje wiadomości i artykuły o odkryciach astronomicznych, lotach sond kosmicznych, a także na bieżąco przedstawia działalność polskich firm z branży kosmicznej.

Serwis udostępnia także nieodpłatnie kompletne archiwum czasopisma "Urania - Postępy Astronomii", obejmujące sto lat, od początków jego ukazywania się, aż do numerów współczesnych z roku 2019. W ramach wsparcia dla nauczycieli i uczniów, w związku z zamknięciem szkół z powodu pandemii, redakcja uwolniła pod koniec marca najnowsze numery z lat 2012-2019 i można je pobrać w formie cyfrowej beż żadnych opłat. Pobierać te numery mogą również wszyscy inni chętni. Numery starsze niż z 2012 roku były dostępne w Cyfrowym Archiwum "Uranii" już wcześniej.

Portal jest obecny także w mediach społecznościowych. Na jego treści można trafić na Facebooku, Twitterze, Instagramie, a nawet w serwisie LinkedIn. Prowadzi też kanał Urania TV na YouTube.

Wydawcami popularnonaukowego czasopisma "Urania - Postępy Astronomii" i jego portalu internetowego są wspólnie Polskie Towarzystwo Astronomiczne (PTA) oraz Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii (PTMA). PTA zrzesza zawodowych astronomów, a w PTMA skupione są osoby hobbystycznie interesujące się astronomią i kosmosem.

"Urania" jako czasopismo jest jednym z najstarszych na świecie wśród popularnonaukowych tytułów o astronomii. Co ciekawe, jako portal internetowy również jest bardzo wiekowym serwisem. Należy do najstarszych istniejących aktualnie witryn w polskim internecie. Pierwsza wersja strony Uranii pojawiła się w 1997 roku, czyli ma już 23 lata.

Portal Uranii uzyskał w tym roku dofinansowanie z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

1. Urania – Polski Portal Astronomiczny