Powrót do lotów rakiety Kuaizhou 1A. Rakieta Długi Marsz 2D wynosi tajne trio wojskowe

Kuaizhou 1a

Chiny przeprowadziły w mijającym tygodniu dwa udane starty rakiet orbitalnych. Wysłano łącznie cztery satelity o nieznanym do końca przeznaczeniu.

Udany lot Kuaizhou 1A z tajemniczym ładunkiem

22 czerwca 2022 r. do służby z powodzeniem wróciła lekka chińska rakieta nośna Kuaizhou 1A. Z kosmodromu Jiuquan wystrzeliła satelitę Tianxing-1. Według oficjalnych informacji statek ten ma wykonywać badania środowiska kosmicznego, ale brak większych szczegółów może sugerować tajne przeznaczenie ładunku.

Kuaizhou 1A to lekka, czterostopniowa rakieta orbitalna zdolna wysłać na heliosynchroniczną niską orbitę okołoziemską do 200 kg ładunku. Zadebiutowała w 2018 roku w konfiguracji 1A, natomiast bardzo podobna konstrukcja Kuaizhou 1 miała swój pierwszy lot w 2013 r.

Był to powrót do służby tej rakiety, bo w grudniu 2021 r. nie udał się jej lot z satelitami GeeSAT 1A i 1B.

długi marsz 2D
Start rakiety Długi Marsz 2D z satelitami Yaogan 35. Źródło: Qiu Lijun/Xinhua.

Kolejne trio Yaogan 35 na orbicie

Z innego, nieco młodszego chińskiego kosmodromu Xichang wystartowała 23 czerwca rakieta Długi Marsz 2D. Na orbitę w udanym locie trafiło trio satelitów Yaogan 35 (02). Pierwsza grupa tak oznaczona poleciała na tej samej rakiecie w listopadzie 2021 r.

Nie wiadomo jakie jest przeznaczenie nowej serii. Satelity Yaogan mają cele wojskowe i w przypadku tych satelitów spekuluje się, że może chodzić o zadania szpiegowskie. Być może 2 z satelitów są wyposażone w kamery do obserwacji optycznej a 1 do obserwacji radarowych. Albo są to trójki działające razem by wykonywać zwiad elektroniczny i lokalizację i identyfikację źródeł radiowych na Ziemi.

Na świecie przeprowadzono już 68 udanych lotów orbitalnych w 2022 r. 20 z tych lotów to misje chińskich rakiet orbitalnych. W chińskich rakietowych planach tego lata są m.in. debiuty rakiet: ZhuQue 2 zasilanej metanem i ciekłym tlenem od firmy Landspace i Zhongke 1A Chińskiej Akademii Nauk. Swój trzeci lot w historii ma też wykonać być może jeszcze w czerwcu rakieta Ceres 1 firmy Galactic Energy.

Na podstawie: Xinhua/NSF