Próbki z planetoidy Bennu w drodze na Ziemię

img

Amerykańska sonda OSIRIS-REx opuściła planetoidę Bennu i skierowała się w drogę powrotną ku Ziemi. Statek uruchomił 10 maja 2021 r. swój napęd na około 7 minut. Dzięki manewrowi oddalił się od obiektu i jest już w drodze do naszej planety. Kapsuła z pobranymi przez sondę próbkami wyląduje na Ziemi w 2023 r.

Sonda OSIRIS-REx (Origins, Spectral Interpretation, Resource Identification, Security, Regolith Explorer) od 2018 r. badała planetoidę Bennu – jedną z planetoid bliskich Ziemi (NEO) należącą do grupy Apolla. Głównym celem misji było pobranie z asteroidy materiału skalnego i wrócenie z nim na Ziemię.

Sondzie udało się wylądować na planetoidzie i pobrać z niej materiał w październiku 2020 r. Teraz statek z kapsułą powrotną leci już w stronę Ziemi. Po przebyciu drogi około 300 mln km, 24 września 2023 r. OSIRIS-REx dotrze do naszej planety. Od sondy oddzieli się kapsuła, która na spadochronach wyląduje na poligonie Utah Test and Training Range w Stanach Zjednoczonych. Sam statek po wypuszczeniu kapsuły uruchomi swoje silniki, by wrócić na okołosłoneczną orbitę.

Jeżeli pozostałe paliwo na pokładzie i stan statku na to pozwoli to czeka go dodatkowa misja. Sonda może zostać skierowana do zdalnych badań innej planetoidy.

Odcinek Kosmicznych Rozmów o misji OSIRIS-REx

Statek przed wylądowaniem badał zdalnie Bennu przez ponad 2 lata, wykorzystał do tego zestaw instrumentów naukowych. W grudniu 2018 r. OSIRIS-REx wszedł na orbitę wokół Bennu i pobił tym rekord najmniejszego obiektu orbitowanego przez sztucznego satelitę.

Podczas fazy zdalnego badania planetoidy, dzięki sondzie dokonano wielu odkryć. Statek dostarczył dowodów na wypuszczanie przez asteroidę niewielkich fragmentów skał. Okazało się też, że powierzchnia obiektu jest znacznie bogatsza w wystające głazy niż się tego spodziewano.

Niespodziewane duże urozmaicenie terenu planetoidy zmusiło zespół misji do stworzenia bardziej dokładnej techniki nawigacyjnej, aby zagwarantować wymaganą precyzję lądowania sondy na powierzchni.

Nie sprawdziły się przewidywania co do gładkości powierzchni planetoidy Bennu, oparte na pomiarach emisji termicznej wykonanych na Ziemi, ale sonda potwierdziła inne przypuszczenia. Planetoida okazała się być bogata w związki z węglem i ślady minerałów świadczących o tym, że jej skały pochodzą z obiektu, na którym znajdowała się kiedyś woda.

Tytułowe zdjęcie to ostatni obraz Bennu wykonany przez sondę OSIRIS-REx. Statek przed wyłączeniem kamer nawigacyjnych zarejestrował 9 kwietnia 2021 r. za pomocą kamery teleskopowej PolyCam planetoidę – częściowo oświetloną przez Słońce, z nocną stroną łączącą się z ciemnością przestrzeni kosmicznej.

Na zdjęciu: Ostatnie zdjęcie Bennu wykonane przez kamerę nawigacyjną sondy OSIRIS-REx. Źródło: NASA/Goddard/University of Arizona