Próby przed lądowaniem sondy OSIRIS-REx na asteroidzie Bennu

img

NASA wykonała udaną próbę przed przyszłym pobraniem próbek z asteroidy Bennu.

Sonda OSIRIS-REx to pierwszy statek NASA, którego misją będzie pobranie próbek materiału skalnego z asteroidy i powrót z nimi na Ziemię. Statek krąży na rekordowo niskiej orbicie o wysokości 1 km wokół asteroidy Bennu. Bennu to planetoida klasy C i należy do grupy Apolla – planetoid bliskich naszej planecie.

Zobacz też: Niespodziewane odkrycia na asteroidzie Bennu

14 kwietnia zespół misji wykonał testowe zbliżenie do miejsca przyszłego lądowania sondy. OSIRIS-REx ma 25 sierpnia dotknąć powierzchni Bennu w miejscu nazwanym Nightingale na północnej półkuli asteroidy. Statek jedynie dotknie na parę sekund swoim ramieniem powierzchni, przy czym wystrzeli sprężony azot, który pozwoli pobrać skalne próbki. Sonda wróci z nimi na Ziemię w 2023 roku.

Kwietniowa próba polegała na przeprowadzeniu części tych samych manewrów, które zostaną wykonane przed lądowaniem w sierpniu. Najpierw statek odpalił silnik, by zejść z orbity wokół asteroidy i zbliżyć się do powierzchni.

Po czterech godzinach na wysokości 125 m sonda wykonała odpalenie zwane checkpoint burn, które skierowało jej opadanie dokładnie nad planowany obszar lądowania Nightingale. Po 9 minutach dalszego zniżania sonda osiągnęła rekordowo niską wysokość 75 m, po czym wykonała manewr powrotu na orbitę.

W czasie tego testu nie tylko przetestowano część z manewrów i nawigację statku, ale też sprawdzono rozkładanie ramienia pobierającego próbki TAGSAM (Touch-And-Go Sample Acquisition Mechanism). Dodatkowo instrumenty na sondzie zebrały obrazy i dane spektrometryczne miejsca przyszłego lądowania, w celu dalszych analiz.

img
Seria obrazów wykonana podczas zbliżenia sondy OSIRIS-REx do powierzchni Bennu. Sekwencja została zarejestrowana na przestrzeni 10 minut między manewrem checkpoint burn na wysokości 120 m i największego zbliżenia na wysokość 75 m. Źródło: NASA/Goddard/UoA.

Inżynierowie misji mogli podczas tej próby w praktyce sprawdzić działanie autonomicznego systemu śledzenia obiektów na powierzchni. Za jego pomocą statek ocenia swoją pozycję i prędkość względem powierzchni oraz kontroluje opadanie.

Zespół misji planuje przeprowadzić drugą i ostatnią próbę manewrów 23 czerwca. Wtedy statek wykona jeszcze jedno odpalenie i zbliży się jeszcze bliżej – na wysokość 25 m.

Na zdjęciu: Rysunek pokazujący w przybliżony sposób trajektorię sondy OSIRIS-REx podczas próbnego manewru Checkpoint, wykonanego 14 kwietnia 2020 r. Źródło: NASA/Goddard/UoA.