Rakieta Angara A5 spadnie dziś do Oceanu Spokojnego?

Przewidywany powrót Angary A5 na Ziemię. Źródło: Polska Agencja Kosmiczna

Polska Agencja Kosmiczna wraz z partnerami z Konsorcjum EUSST obserwuje fragmenty rosyjskiej ciężkiej rakiety nośnej Angara A5, które po nieudanej próbie umieszczenia ładunku wciąż znajdują się na niskiej orbicie Ziemi. Jeszcze tej nocy (5/6 stycznia) rakieta powinna spaść do Oceanu Spokojnego.

Ładunek rakiety wraz z jej górnym stopniem o nazwie Perseusz (IPM 3/PERSEY) o masie około 4 ton w najbliższym czasie wejdą w ziemską atmosferę. Tor lotu obejmuje większość kontynentów, w tym Europę. Przewidywane na tę chwilę okienko czasowe i miejsce spadku rakiety to godziny nocne od 5 stycznia (g. 20:00) do 6 stycznia (g. 01:20), Ocean Spokojny. Cały lot i szacowane miejsce powrotu fragmentów Angary A5 na Ziemię obrazuje powyższa mapa.

Na zdjęciu: Angara A5 przed startem 3. misji testowej. Źródło: Roskosmos.

Bieżącą pozycję rakiety nad Ziemią można śledzić na tej stronie.

Angara A5 wystartowała 27 grudnia 2021 roku z Kosmodromu Plesieck w Rosji. Problem pojawił się już w momencie drugiego odpalenia silnika górnego stopnia rakiety, w którym znajduje się ładunek do wyniesienia na orbitę. Silnik wyłączył się w zaledwie 2 sekundy po uruchomieniu. W efekcie górny stopień rakiety wraz z ładunkiem pozostał na niskiej orbicie Ziemi.

Polska od 2018 roku jest członkiem europejskiego Konsorcjum EU SST, w którego skład wchodzi 7 państw (Hiszpania, Włochy, Polska, Francja, Niemcy, Rumunia, Portugalia). Głównym zadaniem Konsorcjum jest m.in. obserwacja i ocena ryzyka ponownego wejścia w atmosferę sztucznych obiektów kosmicznych, w tym członów rakiet. Obecnie EUSST obserwuje następujące obiekty spadające: Angara A5 (Rosja) – 5 stycznia br., Electron (USA) – 8–10 stycznia br., oraz Epsilon (Japonia) – 12–16 stycznia br.

Start rakiety Angara A5, 27 grudnia 2021 roku.

Polska Agencja Kosmiczna POLSA jest agencją wykonawczą MRiT, powołaną w 2014 roku. Jej zadaniem jest wspieranie polskiego przemysłu kosmicznego poprzez realizację priorytetów Polskiej Strategii Kosmicznej. POLSA współpracuje z międzynarodowymi agencjami oraz administracją państwową w zakresie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej. Odpowiada za promocję polskiego sektora kosmicznego w kraju i za granicą.

Źródło: Polsa

Przewidywany powrót Angary A5 na Ziemię. Źródło: Polska Agencja Kosmiczna.