Rakieta Antares wynosi do stacji ISS towar w statku Cygnus NG-15

img

W kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej poleciał statek towarowy Cygnus NG-15 firmy Northrop Grumman. W drodze na stację jest w nim prawie 4 tony towaru.

Start statku na rakiecie Antares 230+ został przeprowadzony 20 lutego 2021 r. z kosmodromu Mid-Atlantic Regional Spaceport na Wyspie Wallops w stanie Virginia. Rakieta została wystrzelona o 18:36 czasu polskiego.

Lot przebiegł pomyślnie i po niecałych 8 minutach górny stopień rakiety wraz ze statkiem znalazły się na wstępnej niskiej orbicie okołoziemskiej. Następnie kapsuła towarowa oddzieliła się od stopnia i zaczął się jej samotny lot do stacji. Statek przycumuje do ISS 22 lutego. Zostanie przechwycony przez załogę na stacji za pomocą ramienia Canadarm2 i zadokowany do portu w module Harmony.

Do stacji przyleci za pomocą statku 3,7 ton towaru, w tym dużo nowych eksperymentów naukowych.

Na pokład stacji trafią na przykład niepasożytnicze nicienie Caenorhabditis elegans w ramach badania Micro-16, które ma ocenić mechanizmy w jakich nieważkość wpływa na zanik mięśni u astronautów.

Do stacji poleciał też eksperyment Protein-Based Artificial Retina Manufacturing fimy LambdaVision do testów efektywności produkowania w mikrograwitacji aktywowanych światłem białek, które mogłyby służyć na Ziemi do leczenia chorób degeneracyjnych siatkówki

Po raz kolejny wykorzystana będzie nieważkość do tworzeniach dużych trójwymiarowych kryształów białkowych, które mogą być potem wykorzystywane w rozwoju leków. Tym razem będzie za to odpowiadać eksperyment Real-Time Protein Crystal Growth 2.

Na pokład stacji wysłano też specjalny komputer Spaceborne Computer 2. To druga iteracja projektu wykorzystującego powszechnie dostępną elektronikę wysokich mocy obliczeniowych z użyciem technik Sztucznej Inteligencji do analizy eksperymentów na stacji, bez konieczności przesyłania tych danych na Ziemię.

Był to 13. udany start rakiety orbitalnej na świecie w 2021 roku i 7. lot amerykańskiego systemu nośnego.

Na podstawie: NASA/Northrop Grumman

Na zdjęciu: Antares 230+ na stanowisku startowym z misją Cygnus NG-15. Źródło: NASA/Wallops/Patrick Black.