Rakieta Antares wynosi statek towarowy Cygnus NG-16 w kierunku ISS

img

Z kosmodromu Mid-Atlantic Regional Spaceport na Wyspie Wallops na wschodnim wybrzeżu USA wystartowała rakieta Antares 230+ firmy Northrop Grumman. W udanym locie wyniosła w kierunku Międzynarodowej Stacji Kosmicznej bezzałogowy statek towarowy Cygnus NG-16.

Misja Cygnus NG-16 to już 16. misja zaopatrzeniowa realizowana przez firmę Northrop Grumman (a wcześniej Orbital ATK) dla NASA w ramach kontraktu CRS-2 na komercyjne dostawy towaru do ISS. W statku znalazło się 3,7 t zaopatrzenia dla załogi, sprzętu na potrzeby działania stacji oraz eksperymentów naukowych.

Rozkład towaru misji Cygnus NG-16:

• zaopatrzenie dla załogi: 1396 kg
  • eksperymenty naukowe: 1064 kg
  • sprzęt do spacerów kosmicznych: 15 kg
  • sprzęt na potrzeby ISS: 1037 kg
  • sprzęt komputerowy: 44 kg

Lot samej rakiety przebiegł pomyślnie. Po niecałych 9 minutach statek został wypuszczony na wstępnej orbicie, skąd o własnym napędzie poleci do stacji. Dolot i dokowanie z ISS nastąpi 12 sierpnia. Cygnus podleci w pobliże modułu Unity, skąd za pomocą ramienia robotycznego Canadarm2 zostanie przytwierdzony ręcznie do portu w tym module.

Wybrane eksperymenty misji

Na stację poleciał w tej misji eksperyment Redwire Regolith Print (RPP). To specjalnie przygotowany surowiec symulujący regolit księżycowy lub marsjański, który zostanie użyty w znajdującej się na stacji kosmicznej drukarce 3D ManD.

Celem eksperymentu jest sprawdzenie jak technika druku addytywnego sprawdziłaby się w warunkach mikrograwitacji, gdy do dyspozycji astronautów byłyby zasoby regolitu pozyskane z powierzchni odwiedzonego ciała niebieskiego. Możliwość produkowania elementów habitatu lub narzędzi z dostępnych na miejscu materiałów może znacznie zmniejszyć masę potrzebną w takiej misji do zabrania z Ziemi.

Sarkopenia to zjawisko utraty masy mięśniowej z wiekiem. Do stacji poleciał w tej misji zestaw eksperymentalny Cardinal Muscle, który ma sprawdzić czy mikrograwitacja panująca na ISS może być wykorzystana jako pomoc badawcza w zrozumieniu i zapobieganiu sarkopenii.

W badaniu wysłano specjalny zestaw przygotowanych tkanek mięśni szkieletowych, które podejrzewa się, że w warunkach nieważkości będą ulegać przyspieszonym procesom podobnym do sarkopenii. Jeśli się tak okaże, to stacja może stać się świetnym miejscem do szybkiego testowania w przyszłości leków i terapii na to zjawisko.

Na stację poleciała też minikapsuła KREPE, za pomocą której mają być zebrane dane na temat użyteczności różnych materiałów w budowie osłon termicznych. Kapsuła została też wyposażona w zestaw różnych czujników, które będą monitorowały warunki wejścia w atmosferę. Dane będą na żywo podczas testu wysyłane przez sieć satelitów Iridium na Ziemię. KREPE zostanie wypuszczona z pokładu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Dane z eksperymentu pomogą w opracowaniu lepszych modeli numerycznych, za pomocą których komputerowo symuluje się warunki wejścia atmosferycznego i na tej bazie projektuje osłony termiczne dla statków kosmicznych.

Europejska Agencja Kosmiczna za pomocą tej misji dostarczy na stację śluzowce (proste organizmy żywe należące do królestwa protistów) w ramach eksperymentu Blob. Cel badania jest edukacyjny. Uczniowie w wieku 10–18 lat obserwują zachowanie tych organizmów na Ziemi i potem będą mogli porównać jak różni się ono w warunkach mikrograwitacji. Eksperyment z filmową rejestracją zachowania śluzowców wykona na stacji Thomas Pesquet.

Oprócz eksperymentów na stację trafi też nowy sprzęt potrzebny do jej działania. Między innymi: zestawy do poszerzania kolejnych paneli słonecznych o dodatkowe skrzydła IROSA (przeczytaj więcej), nowe wentylatory do systemów chłodzenia, zapasowa pompa do generatora tlenu, zbiorniki na powietrze czy sprzęt do nowego systemu toaletowego.

Był to 72. udany start rakiety orbitalnej na świecie w 2021 r. Po raz drugi leciała w tym roku rakieta Antares 230+. Jest ona wykorzystywana tylko do misji zaopatrzeniowych statku Cygnus na Międzynarodową Stację Kosmiczną.

Na zdjęciu: Rakieta Antares ze statkiem Cygnus NG-16 na szczycie podczas przygotowań na wyrzutni startowej 7 sierpnia 2021 r. Źródło: NASA/Terry Zaperach.