Rakieta Długi Marsz 4C umieszcza na orbicie satelitę teledetekcyjnego Gaofen 12 (02)

img

Chiny wysłały z powodzeniem na orbitę satelitę obserwacji Ziemi Gaofen 12 (02). To najnowszy z cywilnych satelitów obrazujących wysokiej rozdzielczości wysłanych w ramach programu CHEOS.

Start został przeprowadzony 31 marca 2021 r. z kosmodromu Jiuquan w północno-zachodnich Chinach. Satelitę wyniosła rakieta Długi Marsz 4C, która wystartowała o 0.45 w nocy czasu polskiego. Lot przebiegł pomyślnie i ładunek został umieszczony na heliosynchronicznej orbicie o wysokości około 600 km. O udanej misji poinformowały chińskie media około godziny po starcie.

Gaofen 12 (02) to drugi z satelitów obserwacyjnych serii Gaofen 12. Oficjalnie obrazy ze statku mają być użyte na potrzeby cywilne: przeglądy lądowe, urbanistykę, badania infrastruktury, rolnictwo i pomoc w działaniu kryzysowym podczas kataklizmów naturalnych. Analitycy podejrzewają jednak, że może chodzić też o ładunek o przeznaczeniu wojskowym. Na statku zamontowano optykę umożliwiającą obrazowanie Ziemi w paśmie mikrofalowym z rozdzielczością poniżej 1 m/px.

Był to 8. lot rakiety orbitalnej z Chin w 2021 roku. Na kosmodromie z którego odbyła się opisywana tutaj misja trwają przygotowania do misji załogowej Shenzhou 12, w której astronauci mają polecieć do Chińskiej Stacji Kosmicznej. Misja ta planowana jest w tej chwili na czerwiec. Pod koniec kwietnia na orbitę wokół Ziemi powinien trafić pierwszy moduł stacji - Tianhe 1, a po nim w maju zaopatrzeniowy statek towarowy Tianzhou 2.

Na podstawie: Xinhua/NSF/SpaceNews

Na zdjęciu: Rakieta Długi Marsz 4C startująca z satelitą Gaofen 12 (02). Źródło: Wang Jiangbo/Xinhua.